Vålerenga skolehage

vålerenga skolehage

Pengestøtte fra sparebankstiftelsen og drivkraft i FAU

Det hele startet med ildsjeler i FAU som lagde en liten kjøkkenhage i skolegården. Etter hvert fikk de godkjent en søknad med midler fra Sparebankstiftelsen til å utvide skolehagen. Høsten 2018 satte arbeidet for fullt i gang, og det ble dannet en skolehagegruppe som besto av lærere, FAU og ledelsen. Skolehagen skulle bygges bak ett av byggene på skolens område, som etter planen skulle rives. Med en enorm drivkraft i FAU og et godt samarbeid i skolehagegruppa, ble det etablert en ny skolehage i løpet av et par måneder våren 2019. Akkurat i tide til å hente planter, settepoteter og setteløk hos Tore Faller på Geitmyra skolehage, et supert tilbud til skolehagene i Osloskolen.

Kompetanseutvikling

FAU gjorde en fantastisk vanningsjobb sommeren 2019 og det var litt av hvert som hadde overlevd den varme, tørre sommeren. Etter sommerferien kunne man plukke blåbær, løpestikke, tomater, grønnkål, gulrøtter og potet, for å nevne noe.

Skolehagen var på plass, men ikke alle klassene kom seg ut den første sesongen. Det kan være vanskelig å ta med seg elever ut i skolehagen om man ikke har noe forhold til planting og skolehagedrift. For å sikre kompetanseutvikling har flere lærere deltatt på skolehagekurs i regi av utdanningsetaten, NMBU og Gartneriet på Kongsgården.

Det har vært helt avgjørende for å skape interesse og ikke minst engasjement blant lærerne. Nå har vi en skolehagelærer for hvert trinn som sikrer at alle elevene kommer seg ut i skolehagen.

Hva skjer i skolehagen?

Vi har nå hatt tre gode sesonger i skolehagen, og etter hvert har vi fått på plass et godt årshjul som beskriver hva de ulike klassene skal gjennomføre høst og vår. Vi har blant annet organisert det slik at 5. trinn setter potet på våren, og høster de sammen med fadderbarna sine etter sommerferien. Etter innhøsting lager de suppe sammen på en vedfyrt bålkomfyr. Vi har også laget undervisningsopplegg som går ut på klassifisering av insekter og ulike vekster i skolehagen. I tillegg har vi tre bålpanner som vi koser oss med i vinterhalvåret. Vi ønsker å fylle hele året med aktiviteter tilknyttet uteskole og skolehagen, noe vi er godt i gang med på Vålerenga skole.

…Og når en elev på 5. trinn sier: «Hææææ, sjekk der da. Gulrøttene vokser i jorda nedover sånn. Det visste jeg ikke. Kult!» Da vet du at dette er noe alle elever burde ha tilgang til.

grave i jorda

Tips til deg som skal etablere en skolehage:

Få med FAU
Søk midler, det er mange ordninger for skoler som ønsker å etablere en skolehage.
Få med lærere på alle trinn, for å sikre at de fleste elevene får prøve seg i skolehagen.
Og det aller viktigste: kast deg ut i det! Elevene (og lærerne) lærer masse av prøving og feiling.
Mange elever har ikke engang tatt i jord, eller sådd et frø. Hver minste ting er en opplevelse.

Til slutt vil vi avslutte med å takke Jens Jensen, FAU-representant og primus motor for å få i gang dette prosjektet. Vi vil også takke Sparebankstiftelsen for midler til etableringen av skolehagen og Den naturlige skolesekken for midler til kompetanseutvikling hos lærere. Og til slutt vil vi takke bydelen for at vi får bruke området til utvikling av den fine skolehagen på Vålerenga.

For flere bilder og aktiviteter besøk oss gjerne på @skolehagen på Instagram eller Skolehagen på Vålerenga på Facebook.

Artikkel skrevet av Anja Sofie Bårnes

Ringblomst