Miniskolehage

illustrasjon av skolehage

Du trenger

• Et areal (f.eks. 4x1,2m)
  • Målebånd, hyssing, pinner (til oppmåling og merking)
  • Maisplast (minst 5x1,5m) til å dekke bedet (standard bredde maisplast 1,5m). Det går an å bruke annet dekkmateriale enn maisplast. Hvis du bruker plast eller annen duk som ikke brytes ned, må den fjernes om høsten
  • Gjødsel (kompost, husdyrgjødsel, i sekk eller løsvekt) ca. 10 liter (en bøtte) pr.m2
  • Spader, greip, river til å snu jord, blande gjødsel og jevne ut, små spader til utplanting
  • Småplanter til utplanting, se vårt forslag under. Du kan også velge andre planter - f.eks. grønnkål i stedet for issalat. Bondebønner/andre bønner, i stedet for sukkerert. Gresskar i stedet for squash. Issalat, squash og sukkererter modnes tidlig (60 dager) og kan bli ganske uspiselige til skolen begynner igjen, hvis det ikke høstes underveis.
  • Settepoteter og setteløk (stikkløk).

Planter til utplanting

Denne metoden egner seg best til å plante småplanter. Det er vanskelig å så frø direkte i maisplasten. Mange grønnsakplanter til utplanting kan kjøpes fra gartneri, hagesenter, Felleskjøpet, osv. Men har du plass et lyst og luftig sted, kan det gå bra å dyrke dem fram fra frø, i klasserommet. Har du mulighet for litt ekstra plantelys, kan resultatet bli enda bedre.

Planteavstand

Jordbearbeiding

Å spa og vende jord kan være ganske tungt. Prøv selv først. Er det tykk torv og hard jord, som ikke har vært dyrket på en stund, kan det kanskje passe bedre med potetsettemetoden første året. Dette vil gjøre jorda løsere og lettere å bearbeide neste år. Det er viktig å fjerne så mye som mulig av røtter og ugras som vokser der fra før, da blir det mindre å luke i år. Ikke tråkk i det som er spadd ferdig, da blir det hardt igjen. En fin metode er å plassere to elever skulder ved skulder som spar seg bakover i bedets lengde, en eller flere elever kan hjelpe til fra siden med å ta ut røtter, løsne jorda og holde øye med meitemarken.

Planting

Når feltet er dekket med maisplast, er det tid for planting. Store planter trenger mer plass rundt seg enn de som blir små. Sjekk på frøposen eller på nett anbefalt planteavstand for de forskjellige grønnsakene.

Sommerstell

Dette bedet kan klare seg hele sommerferien, hvis det regner et par ganger. Er det veldig tørt, kan det godt vannes. Luking skal være unødvendig ved godt forarbeid. Bildet under er tatt i juli av et bed som har fått stå i fred.

Ukeplan

Jordarbeid, gjødsling og dekking kan gjøres så fort det ikke er frost i bakken

• Uke 10-11: Såing av løvemunn og timian inne
  • Uke 12-13: Såing av purre og persille inne