Epleprosjekt

Epletre med epler

I et landskap, nytt og uten minner, står et epletre i blomst og skinner. Epletreet dufter nyskapt sommer. Her har tiden aldri vært. Den kommer.

Inger Hagerup

Innledning

Når man jobber med et prosjekt, er det viktig å ha et engasjerende utgangspunkt, noe som overrasker eller vekker motivasjon og nysgjerrighet hos elevene. I dette prosjektet vil det overraske mange at de fleste eplene vi spiser, kommer fra helt andre steder enn Norge. Selv i den norske eplesesongen er det slik. Rundt 80% av eplene vi kjøper er importert fra utlandet. Ofte er de fra land som Italia, Chile eller New Zealand. Hvorfor er det tilfellet, når norske hager bugner av epler?

Ved å få elevene interesserte i temaet, og være motivert for å jobbe med epler, kan elevene selv oppdage at de fleste eplene i butikk er fra utlandet. Elevene kan undersøke i en matbutikk, enten på nett eller i butikk, hvor de ulike eplene er fra. Sett det hele sammen til en klasseoversikt. Hvordan ser det ut? Hvor er eplene fra? De fleste eplene vil nok være importerte, også i eplesesongen. Dette kan være et godt utgangspunkt for en diskusjon om “bærekraftig utvikling”. Hvorfor er det slik, og finnes det mer «bærekraftige» alternativer?

Et av de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling. Her skal det legges til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres.

Dette prosjektet er primært tenkt som et prosjekt på 7. trinn, men mange av oppgavene egner seg for lavere trinn og AKS. Prosjektet er tverrfaglig og inneholder elementer fra naturfag, norsk, mat og helse og litt matematikk. Man kan velge å bruke flere uker, eller til og med måneder, eller plukke ut enkeltoppgaver. Flere av disse oppgavene er det lurt å jobbe med på høsten og i eplesesongen.

Her er bokstavelig talt oppgaver for enhver smak: Alt fra oppskrifter på eplekake og eplechutney til diskusjon om bruk av nedfallsfrukt. Vi lærer om eplenes historie, vi besøker nærbutikken, leser gamle myter og mye mer.