Oppgave 6 - Undersøk epler i nærmiljøet

eple på tre

Denne oppgaven handler om å utnytte epler som vanligvis bare blir kastet eller blir liggende på bakken i nærmiljøet rundt skolen. Vi vil få kontakt med flest mulig eiere av epletrær som ikke bruker eplene sine. Vi skal så finne bruksmuligheter for eplene vi samler inn.

Start med å undersøke nærmiljøet for epletrær. Dette kan gjøres på ulike måter, her er tre forslag:

1. Del klassen inn i mindre grupper. Gå tur i nærmiljøet med kart. Pass på at kartet er stort nok og zoomet nok inn til at dere ser husene og hagene. Hver gang dere ser et epletre, marker treet på kartet med et kryss eller lignende. Registrer adressen, om dere har fått kontakt, type epletre, og omtrentlig antall kilo pr tre. Hvis dere møter eierne av hagene, som lurer på hva dere gjør, er det viktig at dere forteller om prosjektet deres og at dette er en skole/AKS oppgave. Det kan være en idé å ha med et skriv fra skolen/AKS som forklarer hva dere gjør og formålet med oppgaven. Dette skrivet kan dere legge i postkassene til de som eier epletrærne.
  2. Lag en artikkel til avisen i deres nærmiljø eller Vel-foreningen/borettstlag/kommunen i nærmiljøet. Forklar hva dere skal jobbe med og hvorfor. Be de som har epletrær i nærmiljøet som ønsker å delta på prosjektet om å kontakte dere på mail eller skolens Facebook-side eller lignende. Husk at de må sende relevant informasjon som navn, adresse, type tre osv. Her er det viktig å lage en artikkel som er engasjerende og spennende slik at flest mulig blir med på prosjektet. Undersøk gjerne artikler dere selv synes er fine og bruk elementer fra disse i deres egen artikkel. Husk at man ikke kan direkte kopiere fra en eksisterende artikkel.
  3. Lag et brev til alle som bor i nærmiljøet. Beskriv prosjektet og målet med prosjektet. Dere må også få med hvordan de skal kontakte dere hvis de har et epletre og vil være med på prosjektet. Husk også at de må skrive relevant informasjon som f.eks. navn, adresse, type tre. Dette brevet sendes til alle i nærmiljøet eller man kan dele det ut i postkasser når dere er ute på tur i nærmiljøet.

Hvis dere har gjort oppgave 2 eller 3, må dere registrere epletrærne på et kart i ettertid.

Forslag til registrering på kart i fellesskap: Skriv ut eller tegn et stort kart over nærmiljøet, eller undersøk om det finnes et stort kart på skolen/hjemme som kan brukes. Heng opp kartet på en vegg i klasserommet. La en og en elev markere epletrær på det store kartet. Bruk da informasjonen dere har fått fra eierne av epletrærne.

Før dere nå tar en avgjørelse på hva dere skal bruke eplene til, kan det være lurt å sjekke kvaliteten på eplene.