Avslutning: Refleksjon, presentasjon og oppsummering

Refleksjon

Refleksjon rundt bærekraftig utvikling:

• Hvilke av de produktene dere lagde i klassen er mest og minst bærekraftige? Hvorfor er det slik?
  • Se på det produktet dere mener er mest bærekraftig. Hvordan kan vi få til at vi spiser mer av dette?
  • Se på det produktet dere mener er minst bærekraftig. Hvordan kan dette produktet bli mer bærekraftig?

Presentasjon

Det er på tide å vise andre hva dere har gjort og lært. Hvordan vil dere gå fram?

Gruppene presenterer sitt arbeid i klassen. Dere har kanskje laget veggavis, skrevet artikler, laget mat av epler, designet noen produkter, fortalt myter osv.

Hva med å invitere lokalavisen? Eller lage en foreldrekveld der dere presenterer det dere har skrevet og serverer eplekake? Eller holde foredrag for andre klasser på skolen?

Oppsummering

Hvis dere har jobbet med alle oppgavene i prosjektet, har dere sikkert brukt flere uker. Nå bør dere reflektere over arbeidet. Hvordan gikk det? Hva har dere lært?

Forslag til oppsummeringsspørsmål:

• Ble produktet som forventet?
  • Er dere fornøyde med jobben dere har gjort?
  • Hva er dere mest fornøyd med?
  • Hva er det viktigste dere har lært?
  • Hva var det vanskeligste i prosessen?
  • Kunne noe vært gjort annerledes?