Hvorfor skolehage?

Barn i hagen

Skolehage og lærerplanen

Formålet med fagfornyelsen er at det elevene skal lære er relevant og fremtidsrettet.

Våre læreplaner er i stor grad en praksisreform, hvor det vektlegges sterkt at elevene skal oppleve mer varierte arbeidsformer, mer relevans og mer praktisk arbeid, med den aktive deltagende eleven i sentrum. I verdigrunnlaget til den overordnede delen av læreplanene, er respekt for naturen og miljøbevissthet et sentralt tema. Skolehagene kan bidra til å oppnå målet om å skape naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet, og gi elevene handlingskompetanse for en mer bærekraftig verden.

Skaperglede, engasjement og utforskertrang er en annen del av verdigrunnlaget som er svært relevant for skolehagene. Her er det lett å peke på praktiske aktiviteter og utforske og eksperimentere som noe av det man kan gjøre når man har skolehage som tverrfaglig læringsarena.

I tverrfaglige temaer i den overordnede delen vil skolehagene være en egnet arena for å jobbe med både folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling. Skolehagene er mer enn bare et sted man dyrker mat.

I et inkluderende læringsmiljø i overordnet del pekes det på at bruken av varierte læringsarenaer kan gi elevene praktiske og livsnære erfaringer som fremmer motivasjon og innsikt. I tillegg er skolehagen en læringsarena som erfaringsmessig fungerer svært bra for mange elever som ikke mestrer klasseromssituasjonen i like stor grad. Dette, samt fysisk aktivitet i de grønne skolehagene, kan bidra til bedre fysisk og psykisk helse i skolen. Skolehagene er en arena som kan legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring, som beskrevet i undervisning og tilpasset opplæring i overordnet del. Skolehagene egner seg som arena for dybdelæring, og fungerer utmerket som et sted å tilpasse opplæringen for elever som er mer praktisk anlagt eller trenger ulike måter å lære på.

I tillegg til forankring i overordnet del, er skolehager som læringsarena lett å knytte til arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i de fleste fag. Det finnes en rekke ulike kompetansemål, fordelt over de ulike årstrinnene som kan arbeides med i skolehagene. Læreplanen må forstås slik at økt bruk av skolehager generelt, vil kunne bidra til å øke barnas forståelse av det de lærer da de har en unik mulighet til en konkretisering av det abstrakte og nærhet til kunnskapen.