Kom i gang med skolehage!

Skoler har forskjellige utgangspunkt. Noen steder er det mest asfalt og betong, og hvis det finnes gressbevokste arealer er de ofte så harde at ingen elever klarer å komme gjennom med spade. Noen skoler er så heldige at både FAU, ledelsen, lærerne og elevene er engasjert i å starte skolehage, men slik er det ikke alltid. Å starte en skolehage skal ikke være så vanskelig, her er en sjekkliste for dere som ønsker å starte opp:

1. Er det velvilje i ledelsen, personalet, AKS, FAU og elevrådet? Hvem ønsker å engasjere seg og hvilke handlingsrom har dere?

2. Finn egnet areal og diskuter hvilke muligheter dere har. Hva er målet med skolehagen og hvilke visjoner har dere? Lag en prosjektbeskrivelse.

3. Diskuter med ledelsen og finn en måte å fordele ansvaret for skolehagen på. Her er det flere måter å organisere på. Det er viktig at de ansvarlige får avsatt tid til å drifte hagen.

4. Lag en årsplan for skolehagen. Hva og hvor skal det dyrkes? Hvilke trinn skal gjøre hva og når? Hva gjør vi i sommerferien?

5. Knytt kontaker og start samarbeid med lokale ressurspersoner som f.eks. foreldre, eldresenteret, lokale bønder (besøkdgårdene), velvillige politikere og lokalavisa.

Det er viktig at ledelsen er tydelig på hvordan skolehagen skal organiseres, slik at det blir avsatt tid og ressurser til det. Det burde være en i ledelsen som er ansvarlig for skolehagen, sammen med en eller flere lærere. Lag en tydelig oversikt over hvilke aktiviteter og ansvar som ligger på de ulike trinnene og forankre dette i årsplanene. Start heller i det små og gjør det enkelt, slik at det blir overkommelig, og så kan dere utvide etterhvert. Lag gjerne en "skolehage gruppe" blant elevene som kan ha ekstra ansvar i hagen. Det er en viktig utgangspunkt at det er elevene som arbeider i skolehagen, ikke (bare) lærerne.

Det er viktig med et budsjett til skolehagen, og å starte opp en ny skolehage krever en del utstyr og ressurser som kan være dyrt. Det er flere tilskuddsordninger som bevilger penger til prosjekter som for eksempel skolehage. Alle lærere kan søke støtte på vegne av skolen.

Det er viktig å påpeke at skoler har ulike utgangspunkt for skolehager, og derfor har vi kommet fram til flere forslag til løsninger, slik at alle skoler kan få til ulike dyrkningsaktiviteter uansett hvor man er og hva man kan. Det er tre enkle metoder som presenteres her:

Potetsettemetoden egner seg hvis du har plen som utgangspunkt.

Pallekarmer kan brukes på asfalt, betong og plen.

Miniskolehage forutsetter jord som man kan spa i. Miniskolehagen kan egne seg året etter potetsettemetoden.

Alle skoler i Oslo har også tilbud om å starte skolehage på Geitmyra. Ta kontakt med skolehageansvarlig for mer informasjon om Geitmyra eller andre egnede steder i Oslo å drive skolehage.

Oppleggene er hentet fra Startpakke skolehage laget av skolehagelærer Nina Berge, utviklet med støtte fra Den Naturlige Skolesekken. Illustrasjoner: Anne Kristin Berge Foto: Nina Berge, Tore Faller og Agnes Lyche Melvær.
Opplegget til Miniskolehagen er laget av Nina Berger og Tore Faller fra Geitmyra Skolehager. Originalutgaven er tilgjengelig her.