Om Geitmyra kommunale skolehage

Geitmyra sommeren

Norges største skolehage

Geitmyra er i dag Norges største eksisterende skolehage og utgjør med sine 42 dekar en fantastisk oase midt mellom de tettest befolkede bydelene i Oslo - Sagene, Grünerløkka og St. Hanshaugen. Allerede fra starten av var Geitmyra hjerte og sentrum for all skolehagevirksomhet i Kristiania. I 1909 ga kommunen tillatelse til at området kunne benyttes til skolehager for skolene Møllergata, Foss, Bolteløkka, Lilleborg, Sagene og Grünerløkka. Fortsatt er disse – og flere andre skoler og barnehager – aktive brukere av skolehagen. Området har vært i kontinuerlig kommunal drift som skolehage og er i dag både veldrevet og godt utnyttet. Kombinasjonen skolehage – parsellhage er ideell i den forstand at området brukes av mange mennesker fra tidlig morgen til sein kveld og i alle helger og ferier i hele dyrkingssesongen (april – oktober/november). Parselleierne har kontrakter på 1. år av gangen, som gir den fleksibiliteten vi er avhengig av, da dette legger til rette for muligheten til å "ta tilbake" områdene til skolene som de kan benytte seg av til dyrking og undrvisning.

Skolehagen utgjør i dag en del av den nasjonale satsningen Den naturlige skolesekken, og er sentral i Oslo kommunes plan for Urbant Landbruk: Spirende oslo, og medvirker til økt bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere i grunnskolen. Skolehagen gir også økt kunnskap om helse og livsstil, natur- og miljøvern både i et etisk, samfunnsmessig og naturvitenskaplig perspektiv. I tillegg vil skolehagen by på alternative former for uteaktiviteter og derfor være et viktig tilskudd til tradisjonelle kroppsøvingsaktiviteter – spesielt for elever som faller utenfor organiserte idretter eller som trenger noe annet enn kroppsøving for å øke sitt fysiske aktivitetsnivå.

Geitmyra skolehage – i samspill med parsellhagen – er også en mingleplass for mennesker med ulik kulturbakgrunn. Her møtes innvandrerbarn, -foreldre og -besteforeldre og etnisk norske i alle aldrer rundt et interessefellesskap. Det deles kunnskap om mattradisjoner og dyrkingsmetoder og skolehagen utgjør slik en unik møteplass som fremmer integrering og samhold, og en opplæringsarena der elevene lærer toleranse og respekt for hverandres kultur og tradisjoner.

I dag har 17 skoler skolehage på Geitmyra, men området benyttes også daglig av barnehager, foreninger, organisasjoner, institusjoner og prosjekter. Det benyttes til dyrking, undervisning, ulike prosjekter og sosialt samvær.

Hele området er gjerdet inn for å sikre trygghet for alle barna som hver dag ferdes fritt inne på området.

Alle skoler i Oslo har alltid mulighet for å starte en skolehage på Geitmyra. Ta kontakt med skolehageansvarlig for mer informasjon om Geitmyra eller andre egnede steder i Oslo å drive skolehage.

Hvis du ønsker deg en parsell, kan du ta kontakt med Geitmyra Parsellhagelag.