Hovedseksjon

Høsten – å designe et produkt

grønnsakshage

Lærergruppen må vurdere om elevgruppen til slutt skal jobbe med en produkttype eller om det skal være mulig å jobbe med ulike produkttyper. Her kan lærerressurser spille en rolle, men det er uansett viktig å huske på at veien til et godt produkt er kortere om det er tydelig rammer og krav og tett lærerstøtte.

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring er sentralt i prosjektet og handler på den ene side om å fremme god helse som gir mulighet for å ta ansvarlige valg, og på den annen side om å kunne forstå og kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet bærekraftig utvikling er også tydelig til stede i prosjektet og kan lett fremheves ytterligere hvis dette ønskes.

Det er primært tenkt som et prosjekt på 5.–7. trinn, men mange av oppgavene egner seg for lavere trinn og AKS. Prosjektet er tverrfaglig og inneholder elementer fra naturfag, norsk, matematikk, kunst og håndverk og mat og helse. Man kan velge å bruke flere uker, eller plukke ut enkeltoppgaver.

Dere vil sammen bli klokere på begrepet helse, matproduksjon og tilsetningsstoffer og få erfaringer med det å designe og produsere egne produkter.

Mål