Oppgave 8 - På kjøkkenet

grønnsakshage

Når dere har valgt hvilke produkt dere ønsker, er det tid for å lage det. Det finnes et stort utvalgt av måter å tilberede på og mange måter å konservere maten på. Dere kan lage oljer, eddik, urtegelé, syltetøy, syltede grønnsaker, chutney, krydder, tørket frukt og mye mer. Finn og bruk den metoden som passer til deres produkt.

Å konservere betyr egentlig å “bevare” maten. For at det skal blir bevart ordentlig, er det viktig at det gjøres riktig, og utstyret dere bruker må være rent så ikke bakterier finner veien frem til maten.

De fleste produktene vil nok inneholde flere ingredienser. Å lage produkter basert på det man har i skolehagen, og kjøpe minst mulig, er det beste og mest bærekraftige. Dette kan være et spennende utgangspunkt for diskusjon i klassen.

Dere kan selv søke opp oppskrifter til inspirasjon eller utvikle egne i mat og helse.
Her finner dere tre eksempler på oppskrifter.