Oppgave 1 - Introduksjon

tankekart

Tankekart – Hva kreves for å lage et produkt?

Denne oppgaven bør lages på et generelt plan og hjelpe elevene med å forstå hele prosessen fra idé til produkt.

Tankekart – hvilke produkter kan vi lage av årets høst i skolehagen?

Denne oppgaven bør gjøres med utgangspunkt i deres skolehage og årets høst. Hva kan dere høste, hvilke grønnsaker ble en suksess og hvilke produkter kan dere lage?

Lærergruppen må bestemme om elevene kan arbeide med forskjellige produkter eller om hele klassen/gruppen må arbeide med samme produkt. En mulighet er også at man kan velge mellom to eller tre ulike ideer. Dette er et spørsmål om ressurser. Det kan være lurt at elevene i fellesskap kommer frem til hvilket produkt som skal lages, og hellere la dem utfolde seg kreativt når det kommer til innpakning og etikett etc. Det er uansett viktig å huske på at veien til et godt produkt er kortere om det er tydelige rammer og krav og tett lærerstøtte.