Refleksjonsoppgaver
Tenk på hele produksjonskjeden fra råvarene er i jorden til det ferdige produkt er i emballasjen. Dere kan gjerne ta utgangspunkt i et konkret eksempel, for eksempel syltetøy fra norske bringebær.
- Hvor mange mennesker inngår i produksjonskjeden og skal derfor ha lønn?
- Hvor stor andel av prisen på produktet tror dere de ulike partene får? (prosent /brøk)
- Hvilke utgifter er det i forbindelse med produksjonen?
- Hvorfor er norske varer ofte dyrest selv om de ikke fraktes lengst?
- Hva er de største matvareindustriene i Norge, og hvorfor er de størst?
- Hva er fordelene ved henholdsvis liten og stor produksjon?
Klassen kan lage et tankekart, en tegning, en tegneserie, diagrammer eller bare diskuterer spørsmålene.
Økonomi for egne produkter
I denne oppgaven kan dere prøve å få oversikt over økonomien rundt produksjonen av egne produkter. Det er viktig å påpeke at tid selvfølgelig også er en økonomisk faktor.
- Her er en rekke spørsmål som er relevante å forholde seg til og regne på:
- Hvilke utgifter er forbundet med produktets innhold og hva koster det samlet sett å produsere henholdsvis 1, 10 og 100 eksemplarer?
- Hvilke utgifter et det forbundet med å produsere produktets emballasje og etikett, og hva koster det samlet sett å produsere henholdsvis 1, 10 og 100 eksemplarer?
- Hvor stor en del av utgiftene går til innhold og emballasje?
- Hva bør produktet koste, hvis man vil ha en bestemt fortjeneste?
- Hva er den riktige prisen for produktet?
- Hvor mye kan dere tjene på å selge 1, 10 og 100 eksemplarer?
Tips
Matematikklæreren kan selv tilrettelegge flere oppgaver som egner seg til de temaene klassen jobber med.