Oppgave 11 - Økonomi

Refleksjonsoppgaver

Tenk på hele produksjonskjeden fra råvarene er i jorden til det ferdige produkt er i emballasjen. Dere kan gjerne ta utgangspunkt i et konkret eksempel, for eksempel syltetøy fra norske bringebær.

• Hvor mange mennesker inngår i produksjonskjeden og skal derfor ha lønn?
  • Hvor stor andel av prisen på produktet tror dere de ulike partene får?  (prosent /brøk)
  • Hvilke utgifter er det i forbindelse med produksjonen?
  • Hvorfor er norske varer ofte dyrest selv om de ikke fraktes lengst?
  • Hva er de største matvareindustriene i Norge, og hvorfor er de størst?
  • Hva er fordelene ved henholdsvis liten og stor produksjon?

Klassen kan lage et tankekart, en tegning, en tegneserie, diagrammer eller bare diskuterer spørsmålene.

Økonomi for egne produkter

I denne oppgaven kan dere prøve å få oversikt over økonomien rundt produksjonen av egne produkter. Det er viktig å påpeke at tid selvfølgelig også er en økonomisk faktor.

• Her er en rekke spørsmål som er relevante å forholde seg til og regne på:
  • Hvilke utgifter er forbundet med produktets innhold og hva koster det samlet sett å produsere henholdsvis 1, 10 og 100 eksemplarer?
  • Hvilke utgifter et det forbundet med å produsere produktets emballasje og etikett, og hva koster det samlet sett å produsere henholdsvis 1, 10 og 100 eksemplarer?
  • Hvor stor en del av utgiftene går til innhold og emballasje?
  • Hva bør produktet koste, hvis man vil ha en bestemt fortjeneste?
  • Hva er den riktige prisen for produktet?
  • Hvor mye kan dere tjene på å selge 1, 10 og 100 eksemplarer?

Tips

Matematikklæreren kan selv tilrettelegge flere oppgaver som egner seg til de temaene klassen jobber med.