Elevene kan jobbe i par eller mindre grupper. Lærergruppen må bestemme om klassen i fellesskap finner frem til et produkt eller om gruppene selv kan bestemme dette.
Designprosessen i opplegget er inspirert av designmodellen.
Gjør elevene kjent med modellen og snakk sammen om fordelene med bruken av modellen.
SPØR /ASK
Designprosessen må ta utgangspunkt i det som er/skal brukes i hagen. Klassen må derfor sammen vurdere utbyttet av årets høst. Spørsmål som disse kan derfor være utgangspunkt for designprosessen:
- Hvordan utnytter vi best årets høst?
- Hva har vi i skolehagen som må brukes?
- Hvilke produkter kan vi selge til høstmarked?
- Hvordan får vi brukt alle de rødbetene?
- Hva kan man bruke grønnkål til?
- Hvilke utfordringer kan vi møte?
Klassen stiller egne spørsmål.
TENK/IMAGINE
Klassen finner fram tankekartene med mulige produkter på nytt eller lager nye vurdert ut fra den konkrete situasjonen i skolehagen. Gruppene/klassen skal nå vurdere hvilke produkter det er mulig å lage og til slutt bestemme seg for et konkret produkt.
- Gruppene lager tankekart
- Gruppene velger seg et produkt
PLANLEGG/PLAN
Nå skal elevene på egen hånd forsøke å konkretisere prosjektene sine. La elevene jobbe undersøkende med prosjektene. Læreren kan huske på at det er greit at elevene tenker stort og kreativt til å begynne med, men konkretiserer og blir mer realistiske etter hvert.
- Bestem dere for produktet dere ønsker å lage.
- Tegn produktet (Lag et utkast – designprosessen fortsetter).
- Lag en materialeliste.
- Hva trenger vi av utstyr?
- Tenk både på emballasje og produksjon av produktet.
- Finn oppskrifter.
- Forbered eventuell plass til lagring av produktet
SKAP/CREATE
Når dere skal lage produktene deres er det viktig å være godt forberedt. Ha planen og utstyret klart. Følg oppskriften nøye. Husk at det er viktig å ha rent utstyr og helt steril emballasje til produktet for å kunne lagre det lengst mulig. Når dere er ferdige skal produktet lagres riktig så fort som mulig. Prosessen med å skape og forbedre produktene forsetter i de kommende oppgavene.
FORBEDRE/IMPROVE
Vær oppmerksom på svakheter og forbedringspotensialet til produktet deres!
En viktig del av prosessen er å forbedre og utvikle produktet. Det er viktig at dere tester ut, evaluerer og endrer produktet underveis.