Oppgave 10 - Skrive instruerende tekster

Når elevene har jobbet på skolekjøkkenet er det lurt å bruke de praktiske erfaringene til å jobbe med instruerende tekster. I denne oppgaven skal dere jobbe med oppskriften som tekstsjanger og elevene skal skrive egne oppskrifter.

Oppgaven består av en praktisk øvelse, som skal gjøre elevene oppmerksomme på det instruerende språket, en felles lesing av en modelltekst og til slutt skriveprosessen hvor elevene jobber med egne tekster.

Praktisk oppgave – en liten lek

Som en introduserende aktivitet til å jobbe med instruerende tekster, kan det være morsomt å gjennomføre en liten lek. Leken skal sette fokus på det språklige i instruksjonen.

Aktiviteten kan gjennomføres felles i klassen, men elevene må jobbe i par.

• Elev A (instruktøren) skal få elev B (slaven) til å gjøre en bestemt ting.
  • Elev A skal snakke minst mulig og elev B har ikke lov å snakke i det hele tatt.
  • Elev A trekker en lapp med en utfordring og skal få elev B til å utføre aktiviteten.
  • Det er naturligvis ikke lov å lese opp det som står på lappen, eleven må instruere.

Eksempler på aktiviteter:

• stå på hender opp mot døren
  • stå med ansiktet inn mot døren
  • sette seg på baken under lærerens pult
  • slå hjul bakerst i klasserommet
  • stå på pulten til læreren
  • stå ved vinduet og se ut med den ene hånden i siden og peke ut med den andre
  • legge seg på gulvet med en bok over ansiktet
  • stå på et bein med den ene armen ut til siden og den andre rett i været

Snakk sammen om hvordan instruktøren bruker språket til å få den andre eleven til å utføre den ønskede aktiviteten.

Felleslesing av modelltekst

I denne fasen skal læreren modellere og jobbe eksplisitt med tekstsjangeren. Elevene skal få innsikt i sjangeren før de skal skrive egne tekster og undervisningen skal ha fokus på sjangerens språk og kjennetegn.

Les sammen denne oppskriften på matprat.no

Oppgaver

1. Se på teksten – Hva består teksten av?
    Få oversikt over teksten, hvilke elementer består den av? (bilde, overskrift, forklarende symboler/informasjon, ingredienser, avsnittet ‘slik gjør du’, info-boks)
  2. Fokus på verb - imperativ.
    Strek under alle verb i teksten. Snakk om hva de har til felles.
    Hvorfor brukes formen imperativ i instruerende tekster?
    Les om imperativ på norsksidene.no
  3. Språklige kjennetegn
    Til slutt kan dere oppsummere og snakke om de generelle språklige kjennetegnene.
    (korte setninger, bruken av imperativ-formen, beskrivende adjektiver og avsnitt)

Skriv egne oppskrifter

Nå er elevene klare for å skrive egne oppskrifter.
La dem skrive oppskriften på deres egen produkt.

Teksten må inneholde:

• Overskrift
  • Bilde
  • Ingrediensliste
  • Slik gjør du
  • Passende språk

Læreren kan selv tilpasse skrivefasen etter elevenes nivå og egne erfaringer med skriveundervisning.