Oppgave 9 - Design av emballasje

Når dere skal i gang med å designe etiketter og emballasje for produktet deres er det viktig å tenke på hva dere vil “fortelle” kundene. Etikken forteller kunden mye om produktet og kan være avgjørende om kundene ønsker produktet eller ikke.

Se på andre produkter og deres etiketter og diskuter disse spørsmålene:

• Hva heter produktet?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvor stor er etiketten i forhold til emballasjen?
  • Hvilke farger og font er brukt?
  • Er det bilder på den? Hva annet står det der?
  • Hvordan er de ulike elementene på etiketten plassert?
  • Hva synes dere om etiketten - får du lyst på å kjøpe produktet?

Tips: det kan være lurt å arbeide med reklame parallelt med designprosessen og gjøre seg bevisst om noen av reklamens begreper (se oppgave 12 - Reklame).

Det finnes flere måter å lage selve etikken på. Den kan være på papir, eller klistremerke, tegnet rett på, eller skrevet ut. Den kan også henge i en tråd fra produktet. Da kan man bruke papp og lime etiketten der.

Det finnes veldig mange gode programmer og apper som kan gjøre designprosessen inspirerende og enkel. Hvis dere skal lage dette digitalt kan det være lurt å opprette et prosjekt med målene på etikken dere, slik at formen og størrelsen blir riktig når dere printer den ut.

Design av egen etikett

Still spørsmål om hvordan elevene kan selge helse, miljø etc via etiketten?
Kan de merke etiketten med eks. Svanemerke, nøkkelhull etc.?

1. Ta mål av emballasjen din og bestem deg for formen og hvor stor din etikett skal være.
  2. Lag et navn på produktet
  3. Skal det være på norsk eller et annet språk?
  4. Skal det være slang for å appellere til de unge, eller nynorsk for å appellere til noe nasjonal romantisk?
  5. Skriv ned egne ideer til navn på produktet
  6. Snakk med læringspartner eller gruppa og bestem dere for navn

Når dere skal velge font på etiketten er det fint å se på inspirasjon. Snakk om ulike fonter og hvordan de har ulikt uttrykk. Se på ulike produkter og diskuter deres valg av fonter. Det kan være lurt at elevene prøver ulike fonter til produktet sitt for å se hvilke de synes passer best.

• Velg hvilke farger og fargekombinasjoner du mener passer til produktet.
  • Legg til også eventuelle bilder og tegninger.

Se på ulike merkevarer og etiketter og diskuter fargekombinasjoner og uttrykk.

Se på Ittens fargesirkel og hans syv fargekontraster. Kan dere kjenne igjen noen av  Ittens fargekontraster i etikettene? Bruk fargekontrastene bevisst når dere lager produktet deres. Prøv ut ulike fargekontraster og diskuter de med gruppa.

• Skriv ned ingredienser, netto-innhold, når den er laget og best før
  • Legg til eventuelle andre elementer som slagord, pynt og informasjon om hvem som har laget produktet

Ekstraoppgaver

• Lag en etikk som utrykker noe helt annet enn det som er selve produktet.
  • Lag en etikett som gjør at du absolutt ikke ville kjøpt produktet!