Hovedseksjon

Oppgave 12 - Reklame

Oppgaver - lær om reklame

Skrivesenterets hjemmeside kan dere lese og lære om ulike strategier for reklamer.

  1. Følg lenken og less om de ulike strategiene.
  2. Produktet i hovedrollen
  3. Demonstrasjon/produktet i bruk
  4. Problemet produktet skal løse
  5. Problem og løsning
  6. Resultat
  7. Sammenligning
  8. Analogisk sammenligning
  9. Opprinnelse eller råvarer
  10. Anbefaling / vitnemål / testimonials
  11. Den aksepterte overdrivelsen
  12. Den informative vinklingen
  13. Aktualitet

AIDA-modellen

AIDA-modellen er en firedelt forbrukerteori som beskriver stegene i en påvirkningsprosess, og som ligger til grunn for eksempelvis reklamer og annonser. 

Oppmerksomhet-Interesse-Ønske-Handling

  • Attention (oppmerksomhet): For at en kunde skal kunne vurdere en reklame, må hen bli oppmerksom på den. Reklamens dramatisering blir som oftest brukt til å skape oppmerksomhet, for eksempel ved å bruke kjendiser eller aktuelle hendelser.
  • Interest (interesse): Når reklamen har fått oppmerksomhet må den også bruke oppmerksomheten til noe, nemlig å gjøre kunden interessert i produktet eller tjenesten ved å spille på det produktet kan gjøre for kunden, eller hvordan kundens ønsker kan oppfylles.
  • Desire (ønske): Reklamen skal gi kunden et ønske om å kjøpe eller eie produktet fordi det løser et problem, gir nye muligheter eller kan gi sosial eller faglig status. En bil kan løse transportproblemet, gi nye feriemuligheter, gjøre naboene misunnelige eller skape anerkjennelse blant likesinnede bilinteresserte.
  • Action (handling): Reklamens hensikt er å få kunden til å handle, enten ved å kjøpe produktet, støtte opp under en sak, delta i en aktivitet eller annet. Når kunden har kommet dit i prosessen, har hen bestemt seg og trenger utløsende informasjon i form av adresse, telefon, nettsted eller annet.

Lær mer om reklame på norsksidene.no

Klassen kan sammen analysere en rekke reklamer og bli bedre kjent med begrepene. 

Lag en reklame for produktet ditt

Det kan være en lyd-reklame til for eksempel podkast, en reklameplakat eller annonse, eller en reklamefilm, avhengig av hvilke utstyr og hvor mye tid dere har disponibelt.

Uansett hvilket medium dere velger, kan det være lurt å følge AIDA modellen når dere planlegger og ha noen felles kriterier for oppgaven.

  • Velg dere et medium dere ønsker å bruke
  • Velg dere en målgruppe
  • Finn inspirasjon i reklamer dere liker
  • Snakk om hvilken strategi dere ønsker å benytte

Reklamen bør være kort og ha fokus på produktet deres og de “positive sidene” ved produktet, som for eksempel smak, bruksområder, helse-effekter, at det er lokalprodusert og bærekraftig osv.

Diskuter hva som er spesielt med produktet deres, hva dere ønsker å formidle med det, og diskuter hvorfor noen skulle ønske å kjøpe produktet deres.
Legg vekt på dette i reklamen.

Husk at reklamen bør være informativ, positiv og “forlokkende”, gjerne med gode argumenter for produktet deres. Kombiner flere elementer som tekst og foto, lyd og film for å forsterke virkemidlene i reklamen.