Oppgave 5 - Forskjellige eplesorter

Samle flest mulig forskjellige eplesorter i klasserommet. Helst både selvdyrkede og kjøpt i butikken, norske og utenlandske.

• Del eplene i biter, og smak på de forskjellige eplene.

Tips: Dere kan ev. lage en spørreundersøkelse der dere tester hvilke epler som dere i klassen liker best. Dette kan gjøres i samarbeid med mattelærer og skrives som søylediagram eller lignende

• Er det forskjell på norske og utenlandske epler i smak?
  • Er det forskjell på holdbarhet eller innhold av sprøytemidler? (se oppgave 1)
  • Undersøk hvor mange forskjellige eplesorter som finnes.
  • Hvilke dyrker vi i Norge?
  • Hvilke dyrker vi ikke i Norge?
  • Hvorfor? Hvorfor ikke?

Undersøk hvordan klimaet i Norge er og hvor det egner seg best for epledyrking.

Undersøk så klimaet i de delene av verden som dyrker mye epler og sammenlign. Hva er likhetene og ulikhetene?

Se på forekomsten av sykdommer og skadedyr i Norge og i de delene av verden som dyrker epler. Hva er likhetene og ulikhetene?

Bruk denne informasjonen til å lage en presentasjon av dataene og et framlegg om hvilket sted som egner seg best til dyrking av epler.