Hovedseksjon

Praksis i skolehagen

en person som står ved siden av en stor oransje frukt

Denne vekstsesongen har Skolehagen hatt gleden av å ha to praksiselever med på laget. Gjennom flere måneder har de vært en del av hverdagen vår – med alt fra luking og planting til deltakelse på kurs, sommerskole og besøk til andre skolehager i Oslo.

Fra Vea – Grønn helse

Den ene praksiseleven kommer fra studiet Grønn Helse ved Vea, Statens fagskole for gartnere og grønne fag. Hun forteller at oppholdet i skolehagen har gitt henne både faglig påfyll og personlige erfaringer hun tar med seg videre.

– Det å være i grønne omgivelser virker beroligende og reduserer faktisk stressnivået. Jeg har opplevd dette på nært hold her. I løpet av praksisen har jeg jobbet med mange forskjellige brukergrupper, deltatt på lærerkurs i mai og vært med på Sommerskolen. Jeg har sett at både voksne og barn har stor glede av å oppleve naturen i skolehagen, sier hun.

Hun trekker også frem hvor viktig brukermedvirkning er. – Det tar jeg med meg videre både i studiene og i fremtidig arbeid med å utforme og planlegge menneskeskapte miljøer.

På vei mot gartnerutdanning

Den andre praksiseleven har hatt som mål å samle timer for å kvalifisere seg til gartnerutdanningen. I Oslo finnes det to videregående skoler som tilbyr gartnerlinje. Utdanningen kombinerer to år på skole med to år i lære hos bedrift, og gir en praktisk hverdag med ordinære arbeidsdager.

– Jeg trives veldig godt med å jobbe ute. Det er mye mer givende enn å sitte på et kontor. Her i skolehagen har jeg fått følge sesongen fra vi plantet ut, til luking og vanning gjennom sommeren. Skolehagen er stor, innholdsrik og fin – og selv om det er mange barn her, er det lett å jobbe rundt dem. Jeg tror buskene faktisk tar bort mye av lyden:) forteller hun.

Hun setter pris på å ha fått jobbe selvstendig. – Jeg har fått tydelige oppgaver jeg kan løse alene, og det har vært bra for meg. Vi har også reist rundt til ulike skolehager i Oslo, noe som har gitt meg et godt innblikk i hvor mange muligheter skolehager kan gi elevene og nærmiljøene.

Viktig læringsarena!

Erfaringene til praksiselevene viser hvor stor betydning skolehagene har – både som læringsarena og som kilde til inspirasjon for fremtidige grønne yrkesutøvere. For oss er det en glede å kunne bidra til at flere får oppleve gleden ved å jobbe med planter, jord og levende miljøer.