Dyrk matavfall - gammel hvitløk blir som ny

Be gjerne elevene ta med seg en hvitløk som har ligget en stund hjemmefra. Dere kan også bruke et dere har hatt på skolekjøkkenet eller kjøpe et.

1. Undersøk hvitløken. Sjekk om den har fått en spire.
  2. Fyll potten med jord og fukt jorden.
  3. Sett hvitløken ca. 2 cm ned i jorden, med spiren pekende oppover.
  4. Følg med på at jorden er fuktig, gjerne hver dag. Pass på å sjekke godt før helger og ferier, slik at de ikke tørker ut.
  5. Dere kan spise de grønne skuddene, de har en mild hvitløkssmak. Dere kan klippe av litt av skuddene, og la det være igjen ca. 2-3 cm, da vil de fortsette å vokse.
  6. Etter ca. 10 uker kan dere høste hvitløken.

Utvidet oppgave:

Ta halvparten av hvitløksfeddene og legg dem i fryseren i ca. en uke. Plant alle feddene i potter og merk godt hvilke som har ligget i fryser. Følg med på utviklingen, og registrer i et skjema, for eksempel ukentlig mål av skuddene. Når dere skal høste, se om det er noen forskjeller på de som har blitt fryst og ikke. Diskuter og finn ut hvorfor.

• Bruk skuddene til hvitløken i eggerøre, salater eller på brødskiven. Gir en mild hvitløkssmak.
  • Prøv å spire andre gamle grønnsaker på nytt - se eventuelt oppleggene ‘’Dyrk matavfall’’.
  • Her kan du lese om hvorfor det er lurt å dyrke hvitløk og hvordan.
  • Her kan du lese om dyrking av andre rester av grønnsaker.
Frøkasse

Trinn: AKS + 1-7. trinn

Tid: ca. 1 time + vanning

• Hvitløksfedd
  • Jord
  • Melkekartong/potte

Naturfag etter 4.trinn:
Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan

brukes på en bærekraftig måte

Mat og helse etter 7.trinn:

Utnytte matvarer og restar frå matlaging og reflektere over eige matforbruk

Mål i Rammeplan for AKS:

Natur, miljø og bærekraftig utvikling:

Gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg.