Hovedseksjon

Faktatekst om grønnsaker

Grønnsaksfelt

Beskrivelse av opplegg:

Først skal klassen i fellesskap studere sjangertypiske tekster. Les ulike tekster og snakk om hva som kjennetegner dem.

  • Hvordan er teksten bygget opp?
  • Hvilket språk kjennetegner teksten?
  • Hvilke ord og ordtyper brukes?
  • Har tekstene noen grafiske særtrekk?

Læreren kan selv vurdere i hvilken grad det er bruk for modellering på klassen.
Det kan være lurt at læreren modellerer en tekst sammen med klassen først.

Elevene velger ulike grønnsaker fra skolehagen.
Før skrivefasen kan begynne, må elevene samle inn informasjon om planten.
Elevene kan lese i bøker, søke på internett, se på frøposer og gå på oppdagelse i skolehagen.

Her er en rekke kriterier som teksten kan inneholde:

  • Navn på plante (norsk og latin)
  • Plantetype
  • Plantens utseende og oppbygging
  • Hvor dyrkes planten?
  • Plantens historie
  • Bilde av planten

Tekstene kan lamineres og utstilles i skolehagen til glede for resten av skolen.

Tips og triks:

  • Se denne teksten om gulrot
  • Teksten kan også inneholde et avsnitt om hvordan elvene har sådd og stelt plantene.
  • Undersøk systematikk i biologien
  • Elevene kan også skrive andre teksttyper om grønnsakene - eksempelvis rim og regler
  • Se elevtekst om planters oppbygging

Trinn: AKS + 3.-7.
Tid: +2 timer

Dette trenger du:

  • Internett
  • Eksempel på faktatekst
  • Skriveredskaper /PC
Jente som skriver

Mål

Norsk etter 2. trinn:

Lage tekster som kombinerer skrift med bilder.
Norsk etter 7. trinn:
- Skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting.

- Utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster.

Mål fra Rammeplan i AKS:

Språk - lesing, skriving og muntlige ferdigheter:

Elevene utvikler muntlige og skriftlige ferdigheter gjennom spontane og planlagte aktiviteter

Gutt som skriver