Fugleskremsel

Beskrivelse av opplegg:

Felles oppstart/samtale:

Hva er et fugleskremsel? Hva er funksjonen til et fugleskremsel? For at fugleskremselet skal fungere etter sin hensikt, hvordan burde fugleskremselet stå og se ut?

Se på ulike typer fugleskremsel og samtal om fordeler og ulemper ved de.

Del klassen inn i grupper på 2-5 elever per gruppe.

Gruppa undersøker ulike typer fugleskremsel og diskuterer hva som kan passe til stedet det skal stå. Sammen skal de bestemme seg for hvordan type fugelsekremsel de ønsker å lage.

Planlegge og bygg fugleskremselet:

• Tegn skisser av fugleskremselet. Skriv på mål og materialer på skissene. Bruk gjerne et digitalt planleggingsverktøy.
  • Sammen bestemmer gruppa seg for hvilken skisse de skal følge. De må planlegge hvordan å få tak i materialene og hvordan de skal sette alt sammen. Hvilke redskaper og verktøy trengs? Hvor skal fugleskremselet settes opp og hvordan?
  • Ta bilder av prosessen og ta notater underveis. Ta vare på skissene, de skal brukes til presentasjonen.

Presentasjon:

• Gruppene presenterer sine fugleskremsel. Her kan de fortelle om prosessen og hvordan de kom fram til resultatet.
    • Hva har vært utfordrende?
    • Hvordan har samarbeidet vært?
    • Hvorfor tok dere de valgene dere gjorde?
    • Hvordan er dette et fugleskremsel som fungerer etter sin hensikt?

Skriv en rapport:

Rapporten skal inneholde:

• Navn og klasse
  • Bilder av fugleskremselet
  • Skisser med notater
  • Beskrivelse av prosessen:
    • Hvordan kom dere fram til resultatet?
    • Hvordan har samarbeidet vært?
    • Ble dere inspirert av noe? Isåfall, hvilke fugleskremsel ble dere inspirert av og på hvilken måte kan man se dette på fugleskremselet deres?
    • Hvordan er dette et fugleskremsel som fungerer etter sin hensikt?

Tips og triks:

• Bruk gjenbruksmaterialer!
  • Kontakt en lokal bondegård for halm/høy.

Trinn:  AKS + 1.-7.

Tid: ca 6 timer

Dette trenger du:

• Tegnesaker og ark
  • Diverse gjenbruksmaterialer
  • Verktøy
  • Redskaper

Mål:

Lage et fugleskremsel til skolehagen

K&H etter 4.årstrinn:

Prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø.

Gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter

K&H etter 7.årstrinn:

Bruke digitale verktøy til å planlegge prosesser og produkter

Bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte

Mål fra Rammeplan for AKS:

Kunst, kultur og kreativitet:

Elevene skaper kunst- og kulturuttrykk på egenhånd, i samarbeid med andre elever og med medarbeiderne.

Regning og matematikk:

Elevene leker og eksperimenterer med tall, mengde, form og størrelser.

Språk – lesing, skriving og muntlige ferdigheter:

Elevene utvikler muntlige og skriftlige ferdigheter gjennom spontane og planlagte aktiviteter.