Hovedseksjon

Jakten på ord (engelsk)

Beskrivelse av opplegg:

Elevene skal gjøre oppgaven i skolehagen eller et annet passende sted.
Elevene går rundt og skriver ned eller tegner nye ord. Hvis elevene finner ord de ikke kjenner kan de slå opp ordene i ordboken, tegne dem eller spørre.

Læreren kan tilrettelegge oppgaven på mange ulike måter. Det er lett å differensiere oppgaven og tilrettelegge om klassen skal ha fokus på verb, adjektiver, substantiver, entall eller flertall - alt sammen, eller helt andre ting.

Det er lurt å ha en samtale i klassen først, hvor læreren har en faglig gjennomgang og viser eksempler på ordklassen eller det som skal jobbes med. Til slutt kan elevene presentere eller dele ordene som de har funnet i hagen.

Eksempler på oppgaver: 

  • Finn 10 substantiver, lag en tegning til hver og skriv ned ordet på engelsk hvis du kjenner det.
  • Finn alle de substantivene du klarer.
    Skriv ned ordet, tegn et bilde og skriv to adjektiver som beskriver ordet.
  • Finn 10 substantiver.
    Tegn ordene og skriv ned det engelske ordet både i entall og flertall.
  • Finn alle de adjektivene som beskriver plantene i skolehagen
  • Velg en grønnsak - skriv ned navnet på grønnsaken og skriv ned alle de substantiver, adjektiver og verber som passer til grønsaken.

Tips og triks:

  • Elevene kan lage plakater om ordene i skolehagen – fokus på dyr, planter, vær osv.
  • Ha fokus på et språklig område om gangen
  • Husk å dele resultatene så elevene lærer av hverandre
  • Gjettelek – beskriv en grønnsak uten å si navnet.

Sang om frukt:

Grønnsaksfelt

Trinn: 1. – 7.
Tid: 1 time

Dette trenger du:

  • Skrivesaker eller læringsbrett.

Mål:
Oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til.

(Engelsk. etter 4. trinn)

Elev stiller spørsmål