Makrofoto i hagen

Barn i hagen

Beskrivelse av opplegg:

Introduksjon til makrofotografering:

Makrofotografering er spennende, nettopp fordi det fanger de små detaljene vi lett overser i hverdagen. For å få fine makrobilder må man velge seg et interessant utsnitt. Noen ganger kan det være vanskelig å se hva man har tatt bilde av før man zoomer ut og ser hele utsnittet. Det kan være lurt å tenke på og snakke om virkemidler som lys og skygge, utsnitt, fokus, det gylne snitt, linjer og perspektiv. Se på andre makrofotografier og diskuter de ulike virkemidlene i bildene som blir brukt.

Ut i hagen:

Elevene jakter på gode motiver. Når de har funnet et motiv de ønsker å ta bilde av, kan det være lurt å ta flere bilder og prøve ulike virkemidler.

I klasserommet:

Elevene ser på bildene sine, og velger ut tre bilder. Elevene går sammen med læringspartner og velger her hvert sitt bilde de ønsker å stille ut.

Hvis dere har tilgang på redigeringsprogrammer, kan det være spennende å utforske ulike justeringer og effekter. Her kan det være lurt å sette begrensninger eller kriterier på hvor mye elevene kan redigere bildene, da for mye justeringer kan ta bort “poenget” med makrofoto, hvor det er nettopp de naturlige små detaljene som er viktige.

Skriv ut bildene i farger, gjerne på fotopapir og i god oppløsning. Legg bildene utover gulvet og diskuter dere frem til hvordan dere vil presentere arbeidene deres.

Tips og triks:

• Lag en bildecollage der arbeidene blir satt sammen til en felles klassecollage. Få tak i brukte rammer og ram inn bildene og heng dem på et passende sted på skolen
  • Utforsk ulike former i naturen. Kanskje et felles tema for bildene kan være geometriske former i naturen?

Trinn: AKS + 2-7 trinn

Tid: 2-4 timer

Dette trenger du:

• Kamera (telefon, iPad, digitalkamera)
  • Printer
Kamera

K&H etter 2.årstrinn:

Studere form gjennom å tegne, male og fotografere

Vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling

K&H etter 4.årstrinn:

Formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling

K&H etter 7.årstrinn: