Plantefarging

Det er enkelt å farge garn. Barna kan plukke med seg hva de vil fra naturen og koke det. Prøv dere frem, og se hva som gir de sterkeste fargene.

Forberedelse:

• Snakk om historien og tradisjonen rundt farging av klær.
  • Se filmen om Oliva Nilsen som farger garn.
  • Elevene setter seg i grupper og diskuterer hvilke farger ulike planter kan gi.
  • Skriv hypoteser på hvilke farger plantene dere har samlet vil gi, og sammenlign med resultatet.

Framgangsmåte:

• Løs opp 8 ts Alun og 6 gram salt i 6 liter vann i en kjele og rør rundt. Alun øker fargeopptaket og lysektheten av de fleste farger.
  • Legg oppi plantematerialet dere har funnet.
  • Vannet skal nesten koke (90 grader) i ca. 1 time.
  • Sil fargeløsningen gjennom et dørslag og over i en annen kjele.
  • Tilsett garnet. La garnet ligge der i ca 1 time.
  • Når det er ferdig, skyller dere garnet godt med vann og henger det opp til tørk. Hvis dere skyller med eddik også, sitter fargen bedre på garnet.

Mer om plantefarging

Her er en film om Oliva Nilsen fra Manndalen som farger garn, slik man gjorde før i tiden:

I denne filmen eksperimenterer hun med rødløk og steinlav. Filmen er laget av Reni J. Wright: Se på hva ulike farger blir laget av i dag. Se på for eksempel fargestoffet Karmin (E120).

Prøv farging av garn med noe dere har på kjøkkenet. For eksempel kaffe og te, gurkemeie, krydder osv.

Ringblomst

Trinn: AKS + 4. trinn

Tid: 1 time til samtale og forberedelse og 1 dag til gjennomføring

• Planter