Se det spire - dyrk spirer i glass

1. Legg spirene i bløt i minst 12 timer.
  2. Vask syltetøyglasset og stoffet (90 grader) dere skal bruke godt. Det er viktig med god hygiene da bakterier kan vokse i det våte og varme miljøet inne i glasset. Vask også hendene godt før dere starter.
  3. Hell av vannet på spirene og hell spirene over i syltetøyglasset. Dekk til med stoffet over åpningen og trekk over strikken slik at stoffet sitter. La gjerne stoffet dekke hele glasset, da spirene gjerne vil ha det mørkt.
  4. Skriv navn på spiren og dato på glasset. (Eventuelt elevens navn hvis de har hvert sitt glass).
  5. Hell på vann, slik at det dekker spirene. La stå i et par minutter før du heller av alt vannet gjennom stoffet. Det er viktig at spirene ikke blir stående i vann. Dette skal gjentas to ganger om dagen.
  6. La syltetøyglasset stå et lunt sted.
  7. Mål spirene daglig. Se tabellen under for å se om spirene kan spises, som regel etter 3-5 dager. Spirer som er dyrket kun i vann kan spises hele. De kan oppbevares i kjøleskap.

OBS: Tenk gjennom når dere gjennomfører aktiviteten, slik at ikke spirene står over en helg uten vanning. Eventuelt kan elevene lage hvert sitt spireglass og ta med hjem over helgen.

Spirer som kan dyrkes i spireboks / glass:

• Alfalfaspirer - høstes 2–3 cm lange
  • Linsespirer - høstes ca. 2–3 cm lange
  • Mungbønner - høstes ca. 3–4 cm lange
  • Bukkehornskløver - høstes 3 cm lange
  • Ertespirer - høstes ca. 2–3 cm lange
  • Linfrøspirer - høstes ca. 3 cm lange
  • Reddikspirer - høstes ca 2–3 cm lange
  • Brokkolispirer - høstes 2–3 cm lange
  • Hvete, bygg, rug og havre - høstes ca. 3–4 cm lange

Begreper: Spire, frø, bomullsgas, centimeter

Faglige utfordringer/fordypning:

• La elevene undersøke hvilke frø som egner seg best til spiring i syltetøyglass.
  • La elevene få en viss sum til innkjøp og be dem planlegge/lage budsjett til innkjøpene.
  • La elevene planelgge hvordan de kan gjennomføre denne aktiviteten uten å bruke penger, kun ved gjenbruk.
  • Elevene måler spirene dag for dag og lager en spiredagbok.
  • Elevene lager hypoteser om hvor mye spirene vil vokse hver dag. Måler og lager statistikk.
  • Elevene kan undersøke næringsinnholdet i frøene og spirene.
  • Undersøk bakterier og vekstforholdene i syltetøyglassene.
Spire

Trinn: AKS + 4. trinn

Tid: ca. 30 min + bløtlegging av frøene i 24 timer. Oppfølging ca 5.min to ganger om dagen.

• Spirefrø
  • Glass (syltetøyglass el lign.)
  • Bomullsgas (el gammelt kjøkkenhåndkle)
  • Gummistrikk
  • Vann
  • Vannfast tusj
  • Linjal

Naturfag etter 4.trinn:
Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan

brukes på en bærekraftig måte

Mål i Rammeplan for AKS:

Motivasjon og mestring I læringsstøttende aktiviteter

Elevene gis muligheter til å fordype seg i temaer og problemstillinger på tvers av kunnskapsområder

Natur, miljø og bærekraftig utvikling

Elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg.

Elevene opplever, beskriver og har samtaler om naturen gjennom alle årstider