Hovedseksjon

Se det spire - dyrk spirer på bomull

Beskrivelse av opplegg:

  1. Legg spirene i bløt i minst 12 timer.
  2. Hell av vannet på spirene.
  3. Legg et lag med bomull på asjetten. Hell på vann nok til at den er mettet.
  4. Strø et lag med frø oppå bomullen.
  5. Skriv navnet på spiren, dato og eventuelt navn på en papirlapp og teip på siden av asjetten.
  6. Fukt bomullen regelmessig, den skal ikke bli tørr. Bruk gjerne en spruteflaske for å ikke få for mye vann, da kan spirene drukne.
  7. Mål spirene daglig. Se tabellen under for å se om spirene kan spises, som regel etter 3-5 dager.

Tenk gjennom når dere gjennomfører aktiviteten, slik at ikke spirene står over en helg uten vanning.

Tips: Man kan lage en spireboks som elevene kan ta med hjem av en melkekartong.

Spirer som kan dyrkes i bomull på en asjett:

  • Karsespirer - høstes 2–3 cm lange
  • Linfrøspirer - høstes 3 cm lange
  • Redikkspirer - høstes 2–3 cm lange
  • Solsikkespirer - høstes 3–4 cm lange
  • Redikk- høstes 2–3 cm lange
  • Brokkolispirer - høstes 2–3 cm lange

Begreper: Spire, frø, bomull, centimeter, mettet, asjett

Faglige utfordringer/fordypning:

  • La elevene undersøke hvilke frø som egner seg best til spiring på bomull.
  • La elevene undersøke hvorfor bomull fungerer som et vekstmiddel.
  • La elevene få en viss sum til innkjøp og be de planlegge/lage budsjett til innkjøpene.
  • La elevene planelgge hvordan de kan gjennomføre denne aktiviteten uten å bruke penger, kun ved gjenbruk.
  • Elevene måler spirene dag for dag og lager en spiredagbok.
  • Elevene kan undersøke næringsinnholdet i frøene og spirene.
Spire

Trinn: AKS + 4-7 trinn

Tid: ca. 30 min + bløtlegging av frøene i 12-24 timer. Oppfølging ca 5.min to ganger om dagen.

Dette trenger du:

  • Spirefrø
  • Asjett eller fat
  • Bomull
  • Vann
  • Papir
  • Vannfast tusj
  • Teip
  • Linjal

Mål

Naturfag etter 4.trinn:
Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan

brukes på en bærekraftig måte

Mål i Rammeplan for AKS:

Motivasjon og mestring I læringsstøttende aktiviteter

Elevene gis muligheter til å fordype seg i temaer og problemstillinger på tvers av kunnskapsområder

Natur, miljø og bærekraftig utvikling

Elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg.