Studere frø og spirer

Dette opplegget er hentet fra BIOFORSK, TEMA. Frø og spirer. Nr 21 2014

Beskrivelse av opplegg:

• Fordel forskjellige typer frø på ark, ca 4 elever pr gruppe.
  • Elevene ser på, tegner og beskriver frø av ulik størrelse og fasonger. Hva ser vi med det blotte øyet? Hva ser vi i lupe?
  • 3-10 ulike typer frø legges til spiring på fuktig papir eller bomull. Ha dem i en boks eller et glass med plastfolie eller lokk over for å holde på fuktigheten. Det kan også være et poeng å ha frøene udekket for å demonstrere hvor viktig det er med vann for å spire. Da må eleven dusje frøene hver dag.
  • Erter og bønner er store frø som lager flotte spirer. Spirene til reddik får masse fine rothår som er spennende å se på. Hvete, rug, bygg eller havre egner seg også godt til studier. Karse er en gammel kjenning som utmerker seg fordi den spirer så raskt. Rødbetefrø får flotte, mørkerøde spirer. Frøene trenger fra ett døgn til en uke eller mer for å spire ved romtemperatur, avhengig av art.

Tips: Etter bruk kan frøene dyrkes fram til små planter i potter i klasserommet eller sås dirkete i skolehagen

Oppgaver:

• Hvor lang tid tar det før de ulike frøene spirer?
  • Er det forskjell mellom frøene?
  • Hva kommer først ut av frøet, er det rota eller toppen?
  • Hvordan ser ulike spirte frø ut, tegn og forklar.
  • Samme sort frø ligger til spiring i mørke og i lys, trenger frø lys for å spire?

Videre arbeid:

• Hvilke vekster får ferdigutviklete frø i vårt klima?
  • Hvilke sorter egner seg best?
  • Finnes det lokale, gamle sorter vi kan bruke?
  • Er det vanlig å så potetfrø? Kan vi dyrke poteter alle steder i Norge, og hvordan gjør vi det?
  • Hvor mange frø blir det på én eneste plante?
Forstørrelsesglass

Tid: 1-2 timer for å studere, tegne og legge til spiring. Jevnlig etterarbeid for å studere spirene (Frøene trenger fra ett døgn til en uke eller mer for å spire ved romtemperatur, avhengig av art).

Trinn: 4-7

Dette trenger du:

• Forskjellige typer frø, gjerne sanket i skolehagen.
  • Fuktig papir/bomull
  • Glass med lokk
  • Skrive/tegneblyanter, ark eller skrivebøker
  • Forstørrelsesglass (ikke nødvendig)