Tang som næring

Sanking av tang:

1. Reis til et sted det finnes tang.
  2. Se på forskjellen på tangen som ligger i vannkanten. Noe er fuktig, mens noe er helt tørt og ligger gjerne lenger opp på stranden. Spør gjerne barna om hvorfor det? Vi skal bruke både den tørre og den fuktige, men på ulike måter.
  3. Del gruppen i to og gi dem spade og bøtter/poser til sankingen.
  4. Be elevene feste en bit maskeringsteip på bøtta/posen og skrive på om det er fuktig eller tørr tang.
  5. La elevene sanke tangen, husk å ikke sanke mer enn dere klarer å transportere til skolen/skolehagen.

Bearbeiding av tangen type 1 (tørr tang):

1. Den tørre tangen legges utover avispapir hvis den ikke er helt tørr.
  2. Når tangen er tørr, kan denne brukes som jorddekke i hagen deres. Riv eller klipp tangen i passelige biter slik at det er lett å få et jevnt lag med tang.
  3. Dekk til øverste laget av jorden med tang. Pass på at det ikke blir mer enn maks 10 centimeter med tang på toppen av jorden.
  4. Diskuter og finn informasjon på nettet om hvorfor tangdekke kan være godt for jorden og kan holde sopp og skadedyr unna.

Bearbeiding av tangen - lag “tang-te” (fuktig tang):

1. Fyll bøtter til skylling med kaldt vann.
  2. Ta den fuktige tangen ut av posene/bøttene og legg i bøttene med vann. Skyll tangen, hell ut vannet og fyll med nytt vann. Gjenta minst to ganger. Dette for å skylle av saltet i saltvannet.
  3. Denne tangen kan nå brukes på to forskjellige måter. Del gjerne opp den fuktige, skylte tangen slik at dere kan gjøre begge deler.
  4. Ha noe av den fuktige tangen i en vannkanne med vann som dekker. La stå i minst et døgn. Bland så ut "tang teen" slik; 1 del tang te og 9 deler vann. Bruk dette som næring til plantene.
  5. Ta resten av den fuktige og skylte tangen og fordel som et jordekke slik som over.

Faglige utfordringer/fordypning:

• Finn ut hvorfor utnyttelsen av tangen kan kalles miljøvennlig og bærekraftig.
  • Finn ut mer om næringsstoffene i tangen.
  • Finn ut hvilke næringsstoffer plantene trenger og hva de gjør for utviklingen/veksten til planten.
  • Finn ut om tradisjoner for bruk av tang og tare i Norge gjennom historien.
  • Finn ut om tradisjoner for bruk av tang og tare i andre verdensdeler.
  • Finn ut om det finnes andre bruksområder for tangen.
  • Snakk med elevene om hva de vet om plantenæring og hvorfor det er viktig for plantene. Undersøk gjerne hvilke næringsstoffer planten trenger. Undersøk hvilke næringsstoffer som finnes i ulik tang. Diskuter hvorfor man sier at tang er en miljøvennlig plantenæring. Kan man bruke tang til noe annet? Se gjerne på tradisjoner for bruk av tang i andre verdensdeler.

• Bruk tangen som jorddekke tidlig på våren eller seint på høsten, slik at nedbrytingen kommer i gang før plantene trenger næringen.
  • Bruk dagen i fjæra til andre aktiviteter som fisking, krabbefiske, leting etter skjell og sjekking av blåskjellvarsel.
  • Finn ut om det er snegler i fjæra og hva man kan gjøre med dem.
  • Lage strandkrabbesuppe.
  • Rydd stranden for plast og søppel.

Trinn: AKS + 2.-4. trinn

Tid: Tur til fjæra + 20 min til 1 time over flere dager.

• Greip, spade eller hansker
  • Bøtter/store poser
  • Maskeringsteip
  • Tusj
  • Avispapir til tørking
  • Bøtter med vann til skylling
  • Tørr tang
  • Vann
  • Vannkanne
  • Desilitermål

Naturfag etter 2.trinn:

Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Naturfag etter 4.trinn:

Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte

Mål i Rammeplan for AKS:

Natur, miljø og bærekraftig utvikling

Elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg.

Elevene opplever, beskriver og har samtaler om naturen gjennom alle årstider