Forsøk om fotosyntese

Blomster

Beskrivelse av opplegg:

Gode introduserende spørsmål som elevene kan gruble på:

• Hva trenger planter for å leve?
  • Hvordan får planter energi til å vokse?
  • Hvorfor heter det fotosyntese? Hva betyr ‘foto’ og ‘syntese’?

Det kan være morsomt å se om elevene klarer å sette sammen formelen på fotosyntesen på egenhånd først. Vis dem deretter formelen med tegninger og snakk om hvilke elementer de manglet.

Gå sammen gjennom hele formelen. Gjør så et eller flere av forsøkene.

Forsøk 1

1. Fyll syltetøyglassset med vann og legg ned et blad (helt under vannet)
  2. Still glasset i direkte sollys og la det stå en time
  3. Kikk på bladet med forstørrelsesglasset og forklar hva du ser

La elevene tegne forsøket eller dokumentere med bilder.

Langs kantene av glasset og på bladets overflate kan man se mange små bobler som er det oksygenet som har blitt produsert i fotosyntesen.

Forsøk 2

Undersøk hvilken betydning lys har for fotosyntesen. La gjerne elvene jobbe med hypoteser og stille opp sine egne forsøk.

Hvordan kan man undersøke dette?

1. Fyll 3 syltetøyglass med vann
  2. Legg et blad i hvert glass
  3. Oppstill 3 ulike miljøer
    1. still det ene glasset i direkte sollys
    2. still glass nummer 2 i mørke
    3. still glass nummer 3 i skyggen (under et kjøkkenhåndkle eller en farget pose)
  4. Vent en time.
  5. Still glassene opp på rekke i skyggen og undersøk dem for oksygenbobler med forstørrelsesglasset. Tell boblene og finn ut hvor det er flest. Hva viser forsøket?
  6. Tegn forsøket eller dokumenter med bilder og skriv ned i et skjema hva du har funnet ut.

Forsøk 3

Oppstill et forsøk hvor dere undersøker ulike blader. Finn blader fra forskjellige trær, urter eller planter fra skolehagen.

Tips og triks:

• Det er lurt å jobbe litt med kjemi, atomer og molekyler for å forstå hele formelen.
  • Prosessen kan vises på mange ulike kreative måter: tegneserie, stop-motion film, sang osv.

Trinn: 4.-7.
Tid: + 1 time

Dette trenger du:

• Blader
  • Syltetøyglass
  • Vann
  • Luper eller forstørrelsesglass
  • Skriveredskaper
Fotosyntese

Mål:

• Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn