Jakten på insekter

Insekter er helt utrolige. De er nødvendig for hagen vår og for livet på jorden. I dette opplegget skal du bli bedre kjent med de små krypene og finne ut hvilke insekter som finnes i skolehagen. Hva er et insekt? Hvorfor er de viktige for hagen vår? Hva kan vi gjøre for at insektene har det bra?

Beskrivelse av opplegg:

Snakk først med elevene om hvilke insekter de kjenner til. Det kan også være lurt å lese eller snakke om insektens kjennetegn før aktiviteten. Dette kan naturligt føre til en samtale om klassifisering og systematikk.

Ta med utstyr da dette gjør aktiviteten både lettere og morsommere. Elevene kan jobbe i grupper og samle inn insekter. Insektene utforskes og artbestemmes.
Husk at elevene må lage et dokument hvor de noterer og holder oversikt (ta bilde eller lag tegning og finn ut hvilket insekt dere har funnet).

Elevene kan lage faktabok om insekter, ta bilder av insektene, jobbe med å undersøke mer om et utvalgt insekt eller de kan bare utforske og komme tett på de fantastiske små krypene.

Insektenes kjennetegn

• De har 6 bein
  • De er delt i 3 ledd - hodet, brystet og bakkroppen
  • De fleste har vinger
  • De har hudskjelett som er vanntett
  • De fleste legger egg, noen føder også levende larver
  • De fleste har fasettøyne
  • På hodet har de gjerne to antenner

Ekstraoppgaver:

1. Hva betyr fullstendig og ufullstendig forvandling?
  2. Hvem er Carl Von Linné?
  3. Velg et av insektene og lag en presentasjon om dyret.

Tips og triks:

Insekthåv med sommerfugl

Trinn: AKS + 1-7.

Tid: 1 time (+ evt. fordyping)

Dette trenger du:

Aktiviteten krever ingen utstyr, men disse tingene kan være praktiske og morsomme å ha:

• Insektshåv
  • Lupe eller mikroskop
  • Bestemmelsesnøkkel
  • Bokser, syltetøyglass eller annet
  • Pinsetter
Glass med sommerfugler