Jakten på ord (norsk)

Geitmyra

Opplegget kan lett differensieres og utvides av læreren. Bruk det tilhørende skjema.

Elevene skal gjøre oppgaven i skolehagen eller et annet passende sted.
Elevene går rundt og skriver ned eller tegner nye ord. Hvis elevene finner ord de ikke kjenner, kan de slå opp ordene i ordboken, tegne dem eller spørre.

Læreren kan tilrettelegge oppgaven på mange ulike måter. Det er lett å differensiere oppgaven og tilrettelegge om klassen skal ha fokus på verb, adjektiver, substantiver, entall eller flertall - alt sammen, eller helt andre ting.

Det er lurt å ha en samtale i klassen først, hvor læreren har en faglig gjennomgang og viser eksempler på ordklassen eller det som skal jobbes med. Til slutt kan elevene presentere eller dele ordene som de har funnet i hagen.

Eksempler på oppgaver:

1. Finn 10 substantiver, lag en tegning til hvert og skriv ned ordet.
  2. Finn alle de substantivene du klarer.
  3. Skriv ned ordet, tegn et bilde og skriv to adjektiver som beskriver ordet.
  4. Finn 10 substantiver.
  5. Tegn ordene og skriv ned ordet både i entall og flertall.
  6. Finn alle de adjektivene som beskriver plantene i skolehagen
  7. Velg en grønnsak - skriv ned navnet på grønnsaken og skriv ned alle de substantiver, adjektiver og verb som passer til grønnsaken.

• Elevene kan lage plakater om ordene i skolehagen – fokus på dyr, planter, vær osv.
  • Ha fokus på ett språklig område om gangen.
  • Husk å dele resultatene så elevene lærer av hverandre

Trinn: AKS + 1.-7.
Tid: 1 time

• Skrivesaker eller læringsbrett