Beskrivelse av opplegg:
Først skal klassen i fellesskap studere sjangertypiske tekster. Les ulike tekster og snakk om hva som kjennetegner dem.
- Hvordan er teksten bygget opp?
- Hvilket språk kjennetegner teksten?
- Hvilke ord og ordtyper brukes?
- Har tekstene noen grafiske særtrekk?
Læreren kan selv vurdere i hvilken grad det er bruk for modellering på klassen.
Det kan være lurt at læreren modellerer en tekst sammen med klassen først.
Elevene velger ulike grønnsaker fra skolehagen.
Før skrivefasen kan begynne, må elevene samle inn informasjon om planten.
Elevene kan lese i bøker, søke på internett, se på frøposer og gå på oppdagelse i skolehagen.
Her er en rekke kriterier som teksten kan inneholde:
- Navn på plante (norsk og latin)
- Plantetype
- Plantens utseende og oppbygging
- Hvor dyrkes planten?
- Plantens historie
- Bilde av planten
Tekstene kan lamineres og utstilles i skolehagen til glede for resten av skolen.