Oppgave 5 - Lage bievennlige frøbomber

En stor del av maten vi spiser er avhengig av bestøvningen som bier gjør. Dessverre er mange av disse blomstene truede arter, derfor er det fint å kunne hjelpe biene ved å så blomster med mye nektar og pollen.

Her lærer dere å lage små “bomber” fylt med blomsterfrø. Bombene er næringsrike, og spirer lett overalt, bare de får litt vann. Bombene lages av leire, jord, vann og bie-vennlige blomsterfrø (det vil si frø fra plantene fra listen fra UiO/Naturhistorisk museum i oppgave 4.)

Bruk frø fra stedsegne planter (planter som naturlig vokser på stedet), eller ettårige planter uten spredningsfare. I hagebutikkene kan dere kjøpe egne innsektvennlige blomsterfrøblandinger.

Her er oppskrift på seks frøbomber:

• 4 skjeer rødleirepulver/papirleire (kan kjøpes i hobbybutikker) eller finn leire ute i naturen
  • 5 skjeer god jord
  • 1-1,5 skje blomsterfrø (hvis de er små trengs det flere enn hvis de er store)
  • En skvett vann
  • En skål
  • En skje
  • Et stoffstykke/tørkepapir eller en tom eggekartong

Tips:

Bruk samme oppskrift hvis du vil lage mange bomber, men bruk større mål, for eksempel kopper eller bøtter

Slik gjør du:

1. Bland leirepulver (eller leire), jord og frø i en skål
  2. Tilsett litt og litt vann til du kan lage en klump som ikke er for tørr eller klissete
  3. Del massen i seks klumper og trill ut seks små frøbomber
  4. Legg bombene til tørk på stoffstykket eller eggekartongen. De bør tørke i 24 timer, da holder de seg godt og frøene går i dvale. Bombene kan også brukes med det samme
  5. En dag det er meldt regn, tar du med bomben ut på tur. De er lett å frakte dem i eggekartongen
  6. Start bombingen!

Kast bombene med omtanke

Her gjelder det å planlegge litt. Du kan bombe et sted som trenger noen vakre blomster, men du må spørre om lov før du bomber på private eller fredede områder.

Du kan for eksempel kaste frøbombene:

• På eget, avsatt område i skolehagen, i pallekasser eller krukker på skolen eller hjemme
  • På områder som ikke er dyrket og hvor gresset ikke slås
  • I veikanter, midtrabatter og rundkjøringer
  • Langs stier og i utmark
  • Under trær og busker i byen

Når skal du bombe?

Det er best å bombe om våren eller sent på sommeren, da har frøene best vekstbetingelser. Sjekk værmeldingen - frøene trenger vann. Bombene bør helst lande direkte på jorden så frøene kan slå rot og få næring.

Med de rette betingelsene vil frøene spire etter ca tre uker. Følg med!

Frøbomben er en gammel japansk teknikk. Den blir brukt som et alternativ til frøspredning. I nyere tid har teknikken blitt brukt til å vekke golde, utpinte områder til live igjen i bl a. Hellas, India og Amerika.

Kilde: natur-vejleder.dk

Her er en kort video om frøbombing