Dyrk skolen! Grønne klasserom - Skolehage hele året!

Mikrogrønt - planter - spirer

Dyrk skolen!

Grønne klasserom – skolehage hele året!

Mikrogrønt

Mikrogrønt er små babyplanter! En slags mellomting mellom spirer og urter. Når de første bladene er utviklet kan de klippes over ved roten og brukes på brødskiva eller i matlaging. Det er gøy, utrolig næringsrikt og smakfullt!

Mikrogrønt på 1-2-3

1.    Fyll noen centimeter med jord i et brett eller en boks. Det er lurt å bruke noe med hull i sånn at overskuddsvannet kan renne ut. Brukte druebeger eller jordbærkurver passer fint. Man kan også prøve å dyrke på kokosmatter eller bomull.

2.    Fukt jorden og strø utover frøene. De skal ligge tett i tett, men ikke oppå hverandre. Klapp lett til slik at frøene får kontakt med jorden.

3.    La brettene stå inne, for eksempel i vinduskarmen. Hold det jevnt fuktig i 12-14 dager. Et voilà! Høst skuddene med saks. Klipper du de helt ned vokser de opp igjen, og dere kan høste de en gang til.

Vi i skolehagene vil at alle skolebarna i Osloskolen skal dyrke i klasserommet og ha tilgang til fersk, sunn og næringsrik snacks hele dagen!

Å dyrke innendørs er et praktisk spennende prosjekt som gir nærhet og konkretisering av avanserte og abstrakte temaer og prosesser i naturen. Det er motiverende å se sine egne spirer gro. Det er et fint utgangspunkt for samtaler om både folkehelse og bærekraft. Det stimulerer utforskertrangen og gir handlingskompetanse for en sunnere verden.

Hvilken sort egner seg best?

Erter

Erter er både enkelt å skaffe, er godt og tar kort tid, ca. 12-14 dager. Både gule og grønne erter fungerer fint. Bløtlegg ertene i 24 timer før dere sår de.

Solsikker

Solsikkefrø er noe mange barn kjenner til. De gir store, fyldige og smakfulle skudd. De tar litt lengre tid å spire. De bør høstes rett etter at de første bladparet har åpnet seg helt og frøhamsene har løsnet. Står de mye lengre kan de bli bitre i smaken. Hvis ikke frøhamsene løsner kan dere dusje dem hver dag med vann så de blir mykere, eller plukke de forsiktig av.

Reddik

Reddik som mikrogrønt får store blader som smaker litt sterkt. De finnes i flere farger og er veldig dekorative.

Sennep eller kål

Spennende varianter. Enkle og smaksrike!

Eksempel på noen relevante kompetansemål:

Naturfag

Kjerneelement: Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv.

-         Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer.

-         Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak.

-         Utforske og sammenlikne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.

-         Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.

Mat og helse

Kjerneelement: helsefremmende kosthold og bærekraftige matvaner og forbruk

-         Fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat og hvorfor det er viktig for helsa.

-         Utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid.

-         Lage enkle måltid sammen og bidra til å skape en trivelig ramme rundt måltid sammen med andre.

Refleksjonsoppgave:

Finn flere argumenter for og i mot å dyrke mikrogrønt hjemme.

Gå gjennom argumentene med læringspartner.

Eksempler:

For:

-         Det er sunt

-         Det er godt

-         Det er kortreist

-         Det tar liten plass

-         Vi bruker ikke land/plass for å dyrke det

-         Det er billig

-         Det er gøy og gir mestringsfølelse

-         Man bruker lite vann

-         Man bruker ikke sprøytemidler når man dyrker det

I mot:

-         Det tar lang tid

-         Man må planlegge det

-         Man må ha utstyr og plass hjemme

-         Man må følge det opp

-         Andre bønder tjener ikke penger på det

Hvilke av de tre bærekraftsperspektivene faller de ulike argumentene deres inn under?

Sosiale forhold
Miljø

Sosiale forhold

Miljø

For

-Det er godt

-Det er gøy og det gir mestringsfølelse

-Det er kortreist

-Det tar liten plass

-Vi bruker ikke land/plass for å dyrke det

-Man bruker lite vann

-Man bruker ikkje sprøytemidler når man dyrker det

Det er billig

Mot

-Det tar lang tid

-Man må planlegge det

-Insekter får ikkje pollinert plantene

Andre bønder tjener ikkje penger på det

- Hvilke argumenter synes dere veier tyngst, og hvorfor?

- Lag en liste med alle argumentene deres og rangerer dem fra mest til minst viktig argument.

- Sammenlikn med de andre i klassen. Klarer klassen å bli enige om hvilket argument som er det viktigste og det minst viktige?