Solsikke – solens blomst

Solsikke med humle

Opplegg:

Frøene kan forkultiveres inne. Se opplegget «så solsikke-mål lengden». Når plantene er ca 15-20 cm høye, kan de settes ut om dagen og tas inn om natten. De bør allerede nå støttes opp av en pinne så de ikke knekker.

Plantene kan settes ut i slutten av mai, når det ikke lenger er fare for nattefrost.

Ute i skolehagen kan plantene settes i vanlig jord, men hvis dere vil ha solsikkene så høye som mulig, er det lurt å bruke en ekstra rik jord, og så gjødsle jevnlig. De bør stå et sted med mye sol og lys. Solsikken trenger jevnlig vann for ikke å tørke ut. Solsikken tåler mye vind, men det kan være lurt å støtte den opp med en kjepp eller liknende.

Innhøsting:

La frøene sitte til hele frøhviten har blitt hard. Så plukker dere av frøene, og legger dem til tørk noen uker på et fat e.l. Så bør de legges på et mørkt og kjølig sted for at de skla holde seg best.

Da er frøene klare til spising. Bruk dem i brød, salater, leer til fuglefrø. Husk å ta vare på noen frø som kan plantes neste år. Se oppgaven ”frøposer”

 Deretter kan du høste frøene, legge dem på en tallerken, og la dem tørke i noen uker. Lagre dem deretter på et mørkt og kjølig sted for best mulig holdbarhet. Deretter kan du velge å spise disse proteinrike frøene eller ta vare på dem for planting til neste år.

Før solsikken blomstrer, vender den seg alltid mot solen om dagen. Dette kalles heliotropisme. Etter blomstringen slutter den å følge solen.

Solsikkens vitenskapelige navn er Helianthus annuus. Helios betyr sol, og annuus betyr ettårig. Solsikken dyrkes i store mengder i Russland og Ukraina.

Trinn: AKS + 4.-5.

Tid:

• Solsikkefrø eller små planter forkultivert inne
  • Blomsterpinner til å støtte opp planten

Mål:

Naturfag etter 4.trinn

Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte

Mål fra Rammeplan for AKS:

Natur, miljø og bærekraftig utvikling:

Elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg

Solsikke