Se det spire - erteskudd

Beskrivelse av opplegg:

Ertespirer i jord:

1. Legg ertene i bløt i minst 24 timer. Ha dobbelt så mye vann som erter.
  2. Ha jord i en potte, trykk lett sammen og la det være igjen ca. 2 cm opp til kanten. Bruk linjal for å måle.
  3. Hell av vannet på ertene.
  4. Strø et lag med erter oppå jorden, og dekk til med jord. Trykk jorden lett sammen.
  5. Sett potten på et brett og hell noen cm med vann på brettet. La jorden trekke til seg nok vann til at den slutter å drikke og hell av vannet som blir igjen.
  6. Tre plastposen over potten og legg strikken rundt toppen av potten. Lag noen hull i posen slik at spirene får luft.
  7. Skriv dato og eventuelt navn på maskeringsteipen og teip på siden av potten.
  8. Sett pottene et lyst og svalt sted, gjerne i vinduskarmen.
  9. Vann når jorden er tørr.
  10. Mål spirene daglig. Når skuddene er 10 centimeter lange, er de klare til å spises. Hvis du kniper dem av over andre ledd, over det nederste bladet, gror de videre, og du kan høste av dem en gang til.

Ertespirer i vindu:

1. Legg ertene i bløt i minst 24 timer. Ha dobbelt så mye vann som erter.
  2. Brett tørkepapir slik at du kan legge noe i mellom flere lag.
  3. Fukt litt tørkepapir med vann.
  4. Legg en tørket ert i tørkepapiret.
  5. Legg papiret nederst i en plastpose med en åpning for luft øverst.
  6. Navngi posene og teip opp på et vindu.

Daglig etter dette:

1. Sjekk spirene. Pass på at papiret alltid er fuktig.
  2. Hvis de har vokst, mål lengden med linjal og merk med en strek på posen. Skriv dato på streken.
  3. Gjør dette daglig, merk med ny strek og dato.
  4. Dere vil også etter hvert se at roten kommer ut av papiret på bunn. Mål denne også og marker slik som spiren.
  5. Før statistikk over veksten i felleskap og diskuter utviklingen av spirene. Er det noen faktorer som skiller de som har vokst mest og minst?
  6. Hvis dere ønsker å spise spirene, vent til de er ca 10.cm. Hvis dere kniper dem av over andre ledd, over det nederste bladet, gror de videre, og dere kan høste av dem en gang til.

Faglige utfordringer/fordypning:

• La elevene undersøke erten, næringsinnhold og dens egenskaper
  • La elevene undersøke hvordan jord fungerer som et vekstmiddel.
  • La elevene få en viss sum til innkjøp og be de planlegge/lage budsjett til innkjøpene.
  • La elevene planelgge hvordan de kan gjennomføre denne aktiviteten uten å bruke penger, kun ved gjenbruk.
  • Elevene måler spirene dag for dag og lager en spiredagbok.
  • Elevene kan lage hypoteser på hvor mye de tror spirene vokser pr dag.
  • Dere kan forske på hvem som får sin spire til å vokse lengst, eller over lengst tid. Hvilke metoder var mest suksessfulle og hvorfor.

Tips og triks:

• Pass på å vanne godt før en helg og eventuell feriedag.
  • Kan la elevene ta med seg hjem.
  • La elevene ta med seg tørre erter hjemmefra til dyrking.
Spire

Trinn: AKS + 4.-7. trinn

Tid: ca. en time + bløtlegging av frøene i 12-24 timer. Oppfølging ca 5.min to ganger om dagen.

Dette trenger du “Erteskudd i jord”:

• Tørkede erter eller ertefrø
  • Jord
  • Potte (eventuelt melkekartong eller druebeger- må ha hull i bunn)
  • Brett til pottene
  • Plastpose – gjennomsiktig
  • Strikk
  • Vann
  • Vannfast tusj
  • Markeringsteip
  • Linjal

Dette trenger du “Erteskudd i vindu”:

• Tørkede erter eller ertefrø
  • Plastpose – gjennomsiktig
  • Tørkepapir
  • Teip
  • Vann
  • Vannfast tusj
  • Linjal

Mål:

Naturfag etter 4. trinn:

Utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Naturfag etter 7. trinn:

Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk

Mål i Rammeplan for AKS:

• Motivasjon og mestring I læringsstøttende aktiviteter
  • Elevene gis muligheter til å fordype seg i temaer og problemstillinger på tvers av kunnskapsområder
  • Natur, miljø og bærekraftig utvikling
  • Elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og miljø og lærer å ta klimabevisste valg.
  • Elevene opplever, beskriver og har samtaler om naturen gjennom alle årstider