Undersøkelse av plantens oppbygging (disseksjon)

Rabarbra

Det er mulig å la elevene gå på oppdagelse i skolehagen, men skal man få et helt bilde av plantenes oppbygging må man ta opp planten så røttene sees. Velg ut en plante for undersøkelse og disseksjon, eksempelvis en tulipan da det er morsomt og lettest å dissekere en stor dekkfrøet plante.

1. Legg planten på en utfoldet avis for ikke å søle.
    Undersøk planten og finn delene: rot, stengel, blad og blomst.
  2. Roten: hvordan ser denne ut? Hvilken funksjon har roten? Er det rotknoller og hvilken funksjon har de?
  3. Stengel: hvordan ser denne ut? Hvilken funksjon har den? Med skalpellen lag et tverrsnitt av stengelen som du kan undersøke - hva ser du?  Prøv å åpne en del av stengelen på langs – hva ser du?
  4. Blad: Bruk lupen din. Hvordan ser bladet ut? Er det forskjell på forsiden og baksiden?
  5. Hvor mange ulike deler ser du på blomsten? Har blomsten kronblad og begerblad? Kan du finne pollenbærerne og pollenknappene? Disseker ut fruktknuten og lag et tverrsnitt i denne. Ser du noen frøemner inne i fruktknuten? Se om du kan finne ut funksjonene til de ulike deler av blomsten.

Som avslutning på opplegget kan elevene lage en rapport om disseksjonen eller en tegning som viser plantens deler og oppbygging.
La eventuelt elevene først gjette på hvilken funksjon de ulike delene har før dere sammen leser og finner ut svarene. Skriv funksjoner til de ulike delene på tegningen.

Trinn: AKS + 7. trinn

Tid: + 1 time

• Planter til observasjon eller disseksjon.
  • Kniv og skalpell
  • Lupe og mikroskop
  • Avispapir til dekke
  • Relevante læremidler