Samle flest mulig forskjellige eplesorter i klasserommet. Helst både selvdyrkede og kjøpt i butikken, norske og utenlandske.
- Del eplene i biter, og smak på de forskjellige eplene.
Tips: Dere kan ev. lage en spørreundersøkelse der dere tester hvilke epler som dere i klassen liker best. Dette kan gjøres i samarbeid med mattelærer og skrives som søylediagram eller lignende
- Er det forskjell på norske og utenlandske epler i smak?
- Er det forskjell på holdbarhet eller innhold av sprøytemidler? (se oppgave 1)
- Undersøk hvor mange forskjellige eplesorter som finnes.
- Hvilke dyrker vi i Norge?
- Hvilke dyrker vi ikke i Norge?
- Hvorfor? Hvorfor ikke?
Undersøk hvordan klimaet i Norge er og hvor det egner seg best for epledyrking.
Undersøk så klimaet i de delene av verden som dyrker mye epler og sammenlign. Hva er likhetene og ulikhetene?
Se på forekomsten av sykdommer og skadedyr i Norge og i de delene av verden som dyrker epler. Hva er likhetene og ulikhetene?
Bruk denne informasjonen til å lage en presentasjon av dataene og et framlegg om hvilket sted som egner seg best til dyrking av epler.