Hovedseksjon

Oppgave 2 – Fokus på grønnsaker

Hvilke grønnsaker kjenner elevene, hvilke grønnsaker og frukter er norske og hvilke får vi fra utlandet?

Oppgave

  1. Skriv ned alle grønnsaker, frukter og bær du klarer på 10 minutter.   
    Hvem klarte flest, og hvor mange klarte dere?  
    Som gjennomgang kan dere leke en liten lek, la elevene si en grønnsak om gangen på skift, det er ikke lov å si den samme to ganger.    
  2. La elevene dele inn grønnsakene i to grupper: de norske og de utenlandske.  
    Gjennomgå sammen elevenes inndelinger.  
  3. Hvordan kan man dele inn grønnsakene i ulike typer/grupper?  
    Kom med et forslag til dette.  
    Denne oppgaven skal skape en forståelse for ulike grupper og typer av planter (klassifisering).  
  4. Hvilke grønnsaker er særlig norske? 
    Finnes det andre matvarer som er særlig norske?
  5. Hvilke tre grønnsaker er yndlingsgrønnsakene dine?  

En grønnsaksreise – fra jord til bord/butikk  

Denne oppgaven skal hjelpe elevene til å forstå hele prosessen i den grønne matproduksjonen. Reisen kan synliggjøres i to deler, den første som er hele prosessen rundt dyrkingen, og den andre som består av selve rensingen, pakkingen, emballasje og transport til butikken.  

Beskriv reisen for en grønnsak fra jord til bord/butikk.  
Lag gjerne en liten tegning som viser reisen.