Oppgave 4 – Undersøk varene i butikken

Oppgaven kan med fordel gjøres om vinteren eller tidlig på våren og igjen om sommeren eller høsten. Dette kan synliggjøre variasjonen av mengden av norske varere i løpet av sesongen. Målet med undersøkelsen er at elevene skal bli bevisst at maten vår importeres fra hele verden og at det er bærekraftig å tenke på kortreist mat og sesongbaserte grønnsaker.

Undersøkelsen kan tilrettelegges på mange ulike måter. Da det er en ganske omfattende undersøkelse, anbefales det at elevene deles inn i grupper og får ansvar for ulike deler av grøntavdelingen.

Slik gjør du:

• Klassen inndeles i grupper.
  • Finn ut hvilke varer dere skal undersøke.
  • Gruppene får ulike ansvarsområder.
  • Gruppene gjør klar et skjema til undersøkelsen og legger en plan for undersøkelsen.
  • Gruppene gjetter på hvor grønnsakene/fruktene kommer fra.
  • Gruppene drar til nærbutikken og samler inn data.
  • Det kan være lurt at ikke alle gruppene drar på en gang. Det anbefales å sende en eller to grupperom gangen med en lærer hvis dette er mulig.
  • Klassen deler og systematiserer den innsamlete informasjonen og snakker om resultatet.

Tips:

Det er også mulig å gjøre undersøkelsen uten å dra på butikken. Da kan dere sjekke opp opprinnelsesland på internett.

Refleksjonsspørsmål

• Hvor stor en andel av varene kommer fra Norge?
  • Gjettet dere riktig?
  • Er det noen overraskelser?
  • Er der noen land som går igjen flere ganger?
  • Hvilke varer har reist lengst?
  • Hvordan tror dere resultatet hadde vært hvis dere hadde sjekket på et annet tidspunkt av året?