Oppgave 5 – Verdenskart med matvarer

kart på veggen og info om mat

I denne oppgaven skal klassen bearbeide og analysere den innsamlete dataen.
Elevene skal lage et verdenskart og sette inn hvilke grønnsaker/frukter som kommer fra hvilke land. Det gir en tydelig og visuell oversikt av hvor fra og hvor langt de ulike varene har reist. Lærergruppen må bestemme om klassen skal lage et felles verdenskart eller om alle grupper lage egne verdenskart. Oppgaven kan løses både digitalt og analogt.

1. Tegn opp verdenskartet.
    Tenk på at det skal være mye plass til bilder/tekst så kartet må være ganske stort.
  2. Sett inn bilder av de ulike grønnsakene og fruktene og skriv på hvilket land de kommer fra.

Oppgaver

Hvilke varer har reist lengst?
Hvilken verdensdel eksporterer flest matvarer til Norge?
Undersøk hvilken vei varene fraktes.

Skriveoppgave

Skriv en forklarende tekst om undersøkelsen og verdenskartet deres.
Skriv faktabokser til utvalgte frukter og grønnsaker.

Eksempel:
Visste du at kiwien kommer fra New Zealand og har reist mer enn 10.000 km før den kommer til butikken i Norge? Kiwien er en av de vanligste eksotiske fruktene. Navnet kiwi kommer fra fuglen med samme navn. Fuglen er et nasjonalsymbol på New Zealand. Kiwien har et høyt innhold av vitamin C. Kiwien høstes før den er moden og ferdigmodnes under frakten.

Tips:

Dere kan bruke en matematikktime på å regne ut andel og prosentsats på varer fra de ulike verdensdelene, avstander og mye mer.
Resultatet kan utstilles på skolen.