Oppgave 3 – Vær og klima

Grønnsaker, frukt og bær kommer fra planter, og planter er tilpasset det klimaet de lever i. I denne oppgaven skal dere sette fokus på forskjellen mellom vær og klima og undersøke hvordan jorda inndeles i forskjellige klimasoner.

Det er målet at elevene skal skjønne at klimaet har stor betydning for hvilken plantevekst som er mulig og lære at klimaet er utrolig varierende selv bare i Norge. Og hva skjer når klimaet endrer seg?

Oppgave – diskuter følgende spørsmål i klassen

1. Hva er vær?
  2. Hva er klima?
  3. Hva er en klimasone?

Følg lenkene  om vær og klima:

Miljøagentene

Experimentarium

Kunnskapsfilm forklarer forskjellen på vær og klima samt begrepet klimaforandringer

Oppgave

• Lag en film eller en tegning som viser hvordan jorda er inndelt i klimasoner.
  • Forklar hva som kjennetegner de ulike sonene.

Klimaet i Norge

Selv i Norge varierer klimaet mye. Klimaet i Oslo er ganske annerledes enn klimaet i Bergen og Tromsø. Se på bildene i denne artikkelen fra Store norske leksikon og snakk med klassen om hva de viser.

Undersøk begrepene

• Kystklima
  • Innlandsklima
  • Høyfjellsklima

Refleksjonsspørsmål

1. Hva har betydning for klimaet et bestemt sted?
  2. Hvilken betydning har klimaet for matproduksjonen i et bestemt område?
  3. Hvilke utfordringer kan det være forbunnet med matproduksjon i ulike klimaer?
  4. Hvilken betydning har store årlige variasjoner i klimaet med tanke på dyrking av grønnsaker? (Eksempelvis Norge kontra Spania, sesong)
  5. Hva kan det bety for matproduksjonen hvis klimaet endrer seg?
  6. Hvilke utfordringer finnes i Norge med tanke på å dyrke grønnsaker?