Oppgave 9 – Mat og klimaavtrykk

I denne oppgaven kan dere jobbe med hvordan matproduksjonen påvirker klimaet vårt og diskutere hvordan man kan ta bærekraftige valg rundt matvaner og matproduksjon.

Det har vært hovedfokus på grønnsaker i opplegget. Ta utgangspunkt i tankekartet fra oppgave 1 og arbeidet rundt verdenskartet og snakk med klassen om hvordan det er et klimaavtrykk forbundet med produksjonen av grønnsaker, og hva som kan gjøre matproduksjonen mer eller mindre bærekraftig.

• Hvilke klimaavtrykk er forbundet med produksjonen av grønnsaker?
  • Hva gjør en grønnsak klimavennlig?
  • Hvilke overveielser rundt bærekraft og utvikling kan vi gjøre oss i valg av grønnsaker?
  • Hva er forskjellen på økologisk og konvensjonelt jordbruk?

Når vi snakker om matproduksjon og bærekraft, kommer vi ikke utenom å snakke om kjøtt og kjøttproduksjon. Dere kan selv velge i hvilket omfang dere ønsker å jobbe med dette, men her er et par ideer til å gripe det an:

Kjøttets reise – fra ‘’jord’’ til bord/butikk

Denne oppgaven skal hjelpe elevene til å forstå hele prosessen rundt kjøttproduksjon.
Her er det viktige å diskutere hvordan vann og fôr er en del av produksjonskjeden og diskutere hvordan det kan være forskjeller på vilkår og metode ulike steder. Dere kan med fordel beskrive to ulike måter å drive med storfe.

Beskriv reisen for en type kjøtt fra ‘’jord’’ til bord/butikk.
Lag gjerne en liten tegning som viser reisen.

Klimaavtrykk

Hva er et klimafotavtrykk og hvordan utregnes det?
Hvorfor er klimaavtrykket så mye større for kjøtt enn for grønnsaker?
Se på tabellen her som viser klimaavtrykket for en rekke forskjellige produkter.
Det er et komplisert tema, men det er likevel interessant å se litt på tabellen.
Aktiviteten bør være lærerstyrt.

NRK Line fikser maten - kjøtt

Se episoden fra NRK serien Line fikser maten. Her lærer vi blant annet om oksens liv fra sæd til slakting, hvordan kjøttproduksjon kan skade miljøet, hvordan norsk kjøttproduksjon jobber med bærekraftig utvikling og hvordan forskere jobber med nyskapende og alternative former for kjøttproduksjon.

Regnskogen

Hva har regnskogen med kjøttproduksjon å gjøre? Dette temaet er stort, men engasjerer ofte elevene. Norge er et lite land, og når vi snakker om kjøttproduksjon og bærekraft, gir det mening å se utenfor landets grenser. Her er tre spennende lenker som alle handler om utfordringene rundt regnskogene, og hvordan matindustrien har med dette å gjøre.
Derfor forsvinner regnskogen
Hvorfor truer matsvinn regnskogen
FN-nettside om regnskog

På jakt med Google Maps

Det er veldig interessant å gå på jakt med Google Maps.
Slå på satellitt-bilde. Prøv å finne spor etter jordbruk i USA. Dere vil fort se et veldig tydelig bilde av hvordan naturen er endret etter menneskets behov. Dette kan være ganske sjokkerende for de fleste.