Det er vanskelig å forstå og få oversikt over matens lange reise når vi på butikken kan gå og plukke alt vi trenger. Med dette opplegget kan dere sette fokus på hvor maten kommer fra og hvordan den er produsert. Tanken er at opplegget kan danne bakgrunn for diskusjon og refleksjon om kost og matproduksjon i et bærekraftperspektiv.
Hovedoppgavene (oppgave 4 og 5) er å gjennomføre en undersøkelse av nærbutikken og lage et verdenskart som viser hvor frukt og grønnsaker kommer fra. Dette kan med fordel gjøres på to ulike tidspunkter på året for å tydeliggjøre forskjeller på sesongene. Undersøkelsen kan gjøres ved å dra fysisk til butikken, men hvis man ønsker en enklere løsning er det også mulig å søke opp informasjonen på internett.
Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er sentralt i prosjektet. Hvordan kan man sikre seg at maten blir produsert under gode forhold? Hvilke klimaavtrykk er det i matproduksjonen? Og hva er egentlig et bærekraftig kosthold? Dette er noen av de spørsmålene dere kan undersøke nærmere i dette prosjektet.
Det er primært tenkt som et prosjekt på 5.-7. trinn, men selve undersøkelsen kan forenkles og gjøres på lavere klassetrinn. Prosjektet er tverrfaglig og inneholder elementer fra samfunnsfag, naturfag, norsk, matematikk og mat og helse. Det er tanken at lærergruppen selv tilpasser og utvikler prosjektet og setter fokus på de fagene og perspektivene som ønskes. Det er lett å legge til ulike oppgaver med fokus på de grunnleggende ferdigheter som dere ønsker å jobbe med i de ulike fagene. Oppgavene bør gjøres noenlunde kronologisk slik at elevene opplever en naturlig progresjon fra vitenoppbygging til refleksjon.
Dere vil sammen bli klokere på matens reise og opplegget kan forhåpentlig være med på å skape bevissthet og refleksjon rundt bærekraftige valg når det gjelder matvaner og matproduksjon.