Elevene skal undersøke et produkt fra butikken. Produktet kan være det samme som elevene skal designe, men det trenger ikke være det. Målet med oppgaven er at elvene lærer noe om hva e-numre og tilsetningsstoffer er og hvorfor vi bruker disse.
Klassesamtale
Diskuter i klassen hva e-nummer og tilsetningsstoffer er.
- Hvorfor bruker vi det? Kan vi unnvære det?
- Kjenner dere til noen typer av stoffer?
- Hvor mange stoffer tror dere det er i vanlige produkter?
- Hva kan være fordelene og ulempene med tilsetningsstoffer i maten?
Undersøkelse av produktet
- Dere kan begynne med å gjette på hvilke tilsetningsstoffer som finnes i produktet
- Finn ut hvilke ingredienser som er i produktet
- Finn ut hvilke tilsetningsstoffer som er tilføyet og hva gjør disse?
- Kan dere smake eller se noen av tilsetningsstoffene?
I eksempelet neders på siden ser vi at produktet heter «Heimefrå», og inneholder 60% bringebær fra Sogn. Vi ser også at det inneholder frukt-terpentin, sitronsyre, kaliumsorbat og karmin. Særlig fargestoffet karmin (e-120) vil nok engasjere mange elever.
Refleksjonsoppgave:
Diskuter navnet «Heimefrå»
- Hva skal til for at man kan kalle et produkt «Heimefrå»?
- Hvor mange av ingrediensene må være lokale for at man kan si at det er et «lokalt» produkt?
- På hvilken måte kan «Heimefrå» være et passende eller et upassende navn?